środa, 30 stycznia 2013

ALKOHOL NIEGROŹNA UŻYWKA CZY TWARDY NARKOTYK?

Film ten przedstawia w jaki sposób elity przez wielki używały alkoholu do ogłupiania i wyzyskiwania społeczeństw. Legalny alkohol stał się głównym narzędziem do obniżania inteligencji u ludzi, a im ciemniejszy naród tym łatwiej się nim rządzi.

Substancja ta robi nie tylko spustoszenie w umyśle konsumenta, ale także w całym organizmie, który po prostu w kontakcie z tą trucizną zaczyna gnić. Alkohol postrzegany jest u nas w kategoriach używki, mało kto postrzega go w kategorii twardego narkotyku jakim w rzeczywistości jest. Substancja ta wg. badań europejskiej agencji zdrowia zajmuje 3 miejsce na liście najniebezpieczniejszych narkotyków zaraz za heroiną. Samo słowo używka przeniknęło do świadomości społecznej za sprawą lobbingu korporacji oferujących alkohole, papierosy i kawę.

Patrząc na statystyki spożywania tej używki w formie wódki, wina, czy piwa nasuwa się myśl, że nasze społeczeństwo słabo jest zaznajomione z niebezpieczeństwem zdrowotnym, umysłowym i społecznym jakie niesie konsumowanie tego narkotyku.
Niestety politykom jest na rękę, abyśmy dalej go spożywali jednocześnie się degradując. Jeżeli chcemy się już napić to miejmy przynajmniej świadomość po jakiego rodzaju substancję sięgamy

Wideo: 
http://youtu.be/T7cWQ6a2tcI

---------------------------
Biuletyn StopCodex.pl



piątek, 25 stycznia 2013

LIST DO KRÓLA POLSKI JANA III SOBIESKIEGO

 


LIST GEORGE'A FOXA DO KROLA POLSKI JANA III SOBIESKIEGO

"O Krolu!"

Skladamy "ci zyczenia powodzenia w tym czasie i w tym, ktore nadejdzie. Pragnelibysmy moc posiadac Chrzescijanska wolnosc, by sluzyc i chwalic Boga, bedac w kraju, ktorego jestes Wladca, poniewaz nasze zasady ucza by nie czynic nic przeciwko Tobie Krolu, czy twojemu ludowi. Jestesmy ludzmi, ktorzy staraja sie posiadac dobre sumienie w stosunku do Boga poprzez Jego Ducha Swietego, i w tym Duchu wlasnie Mu sluzyc, chwalic i Jego czcic. Wszystkich ludzi chcemy traktowac rowno i sprawiedliwie, czyniac im tak jak bysmy chcieliby oni nam czynili, patrzac na Jezusa, ktory jest autorem i dokonczycielem naszej wiary; ktora to wiara oczyszcza nasze serca, i powoduje, ze mamy wolny dostep do Boga i bez wiary tej nie mozemy sie Mu podobac, przez ktora to wiare wszyscy sprawiedliwi zyja, jak jest napisane w Pismie Swietym; dla ktorej to, O krolu, pragnelibysmy miec wolnosc sumienia by sluzyc, chwalic Boga i modlic sie do Niego na naszych spotkaniach, gdy zgromadzamy sie w imieniu Jezusa, jak przykazuje, z obietnica, ze On bedzie posrod nas. Krolu mamy nadzieje i nie mozemy nic innego, lecz tylko mowic, ze taka jest wlasnie sluzba i obowiazek nalezny Bogu i Chrystusowi; i oddajemy Cesarzowi jego naleznosc i placimy nasze zobowiazania wg prawa i zwyczaju na rowni z naszymi sasiadami wg nalezytej proporcji.

Nigdzie nie czytamy w Pismie Nowego Testamentu, by Chrystus czy Jego uczniowie przesladowali lub wtracali do wiezien ludzi z powodu tego, ze nie podzielali wyznawanej przez nich wiary czy religii ani tez takie przykazanie zostalo im podane.

Przeciwnie: "niech pszenica i kakol rosna razem do czasu zniwa, a zniwa to koniec czasow tego wieku. Wtedy Chrystus posle Swoich aniolow, aby oddzielili pszenice od kakolu.

On zgromil takich, kiedy chcieli sciagnac z nieba ogien, aby spalil tych, ktorzy Go nie przyjeli i powiedzial im, ze nie wiedza, jakiego sa ducha. On nie przyszedl, aby niszczyc ludzkie zycie, ale by ich ratowac.

" Pragniemy by krol zastanowil sie i rozwazyl jak wielka ilosc przesladowan byla w swiecie Chrzescijanskim od czasow dni Apostolow, ktore dotyczyly religii.

Chrystus powiedzial, ze oni winni pojsc na wieczna zgube, co ktorzy Go nie odwiedzili w wiezieniu, potem-, co stanie sie z tymi, ktorzy Go uwiezili wieziac czlonki Jego Ciala, przez ktore On sie objawia?

Nikt nie moze powiedziec, ze koniec swiata juz nadszedl i okreslic - jak swiat Chrzescijanski odpowie wobec okropnego i straszliwego sadu Boga nad tymi, ktorzy przesladowali jeden drugiego w imie religii, pod pretekstem oddzielania pszenicy od kakolu, co nie bylo ich zadaniem i praca; to oddzielenie nie dla ludzi zostalo przeznaczone, ale dla Aniolow, ktorym to wyznaczyl Bog u konca wieku. Chrystus przykazuje, aby jeden milowal drugiego oraz swoich nieprzyjaciol i, ze poprzez to ludzie poznaja ich, ze sa Jego uczniami. O! Aby cale Chrzescijanstwo zylo w pokoju i jednosci, aby mogli poprzez swoje umiarkowane czy powsciagliwe postepowanie osadzic zarowno Turkow [muzulmanow] i Zydow i aby mieli wszyscy swoja wolnosc, ktorej wlascicielem jest Bog i Jezus i chodzic jak przystoi wg Ewangelii Pana Jezusa Chrystusa.

Naszym pragnieniem jest, aby Pan Bog Niebios zmiekczyl serce krola w kierunku delikatnego sumienia, bojazni Pana i strachu przed bycia Mu nieposlusznym. My blagamy krola by przeczytal niektore z szacownych wyrazen paru krolow i innych ludzi dotyczace spraw wolnosci sumienia, a specjalnie przemowien Stefana, krola Polski jak np.:" Nie do mnie nalezy reformowac ludzkie sumienia; ja zawsze z zadowoleniem oddawalem te sprawe Bogu, co nalezy do Niego, i tak, wiec czynie to teraz i w przyszlosci. Bede cierpial az do czasu zniwa, ze chwasty rosna, gdyz wiem, ze jest liczba wierzacych, ale mala; tak, wiec-mowi on-, kiedy niektorzy z nich zajeli sie przesladowaniami -"Ja jestem krolem ludzi, ale nie ich sumien" ( tak powiedzial krol Zygmunt August )

On takze potwierdzil, ze "religia nie ma byc wsiewana ogniem i mieczem'.[Kroniki Wolnosci Religii, cz. 2.].

Takze ksiazka napisana we Francji przez W.M. w roku 1576 zawiera takie zdanie: "Ci ksiazeta, ktorzy rzadza przez delikatnosc, lagodnosc przydawali sprawiedliwosci i stosowali umiarkowanie i miekkosc w kierunku poddanych, zawsze prosperowali i dlugo rzadzili.; Ale z kolei na odwrot, ci zas ksiazeta, ktorzy rzadzili okrutnie, niesprawiedliwie z uprzedzeniami bedac opresorami dla swoich poddanych, szybko upadali oni sami popadali w niebezpieczenstwo i ich majetnosci obracaly sie w kompletna ruine.

Veritus powiedzial:" Widzac Chrystusa, to stac sie Barankiem, ktorego wyznajesz jako swoja glowe i kapitana, co powoduje, ze twoje zachowanie jest podobne do owcy i uzywasz podobnej obrony, ktorej uzywal On, gdyz On nie bedzie pasterzem nad wilkami i dzikimi bestiami, ale jedynie owiec. Kiedykolwiek, wiec zgubisz nature owcy, powiada on, zmieniajac sie w wilka i dzika bestie i zaczniesz uzywac sposobow broni cielesnych to wtedy wykluczysz sie sam poza Jego powolanie i porzucisz Jego sztandar i on nie bedzie juz twoim kapitanem.

" Znajdujemy podobne w mowach krola Jakuba z Anglii do Parlamentu w 1609 roku:

'To, co jest czyste, to rzadzi poprzez swoj niebianski charakter, gdyz Bog nigdy nie zalozyl Swojego kosciola przy po pomocy gwaltu i rozlewu krwi i dalej powiada:' bylo normalnym stanem u Chrzescijan byc przesladowanym, ale nie przesladowac'.

"Krol Karol w swojej ksiazce: 'Moje Krolowanie[literatura grecka] str. 61 modli sie tak oto do Boga:'

"Ty widzisz ile jest okrucienstwa pomiedzy Chrzescijanami pod szyldem koloru skory i religii; jak gdyby nie moglibysmy byc Chrzescijanami bez krzyzowania jeden drugiego'.

"Strona 28,' Uswiadom ich, by powaznie rozwazyli, ze nic zwiazanego z gwaltem lub raniacym moze byc religijne.

"Strona 70,' Nie moze byc chwalebne ani przynosic skutku wyrabywanie religijnej reformacji przy pomocy miecza, lecz polerowanie go przez prawe i rownoprawne dyskusje pomiedzy tymi, ktorzy najbardziej zajmuja sie roznicami, ktorych nie nalezy zmuszac, ale przy pomocy rozumnego tlumaczenia przekonywac.'

"Strona 66,'Zwaz na to, ze zewnetrzne okolicznosci i formalnosci bedace w religii nie wszystkich pozeraja'.

"Strona 91,92,' W punkcie prawdziwej uswiadomionej delikatnosci tak czesto oglaszalem, jak malo pragne by moje prawa i moj sceptr powinny bronic Bozej suwerennosci, ktory jest Jedynym Krolem sumienia.

"Strona 123,'Wcale nie pragne by jakikolwiek czlowiek byl mi dalej poddany, lecz bysmy wszyscy byli poddani Bogu'

"strona 200,' O Ty Suwerenie naszych dusz, jedyny Dowodco naszego sumienia'

"Strona 346,'(w jego Medytacji nad Smiercia)' Jest to doprawdy smutnym posiadac nieprzyjaciol, aby byli oskarzycielami, rozdzielcami i sedziami'

"Ksiaze Oranski swiadczyl w 1579 roku, 'Jest niemozliwym by kraj utrzymac w pokoju z wyjatkiem, kiedy jest ustanowiona wolna tolerancja wobec wyznawanej religii'

,"W ktorym miejscu przeczytales w twoim dniu [mowi Menno] w pismach Apostolow, ze Chrystus czy Apostolowie kiedykolwiek wzywali wladze miejskie, czy inne by uzyly swojej wladzy przeciwko tym, ktorzy nie podzielali ich nauki czy doktryny lub nie byli posluszni ich slowom? On mowi: "wiem z cala pewnoscia, ze tam gdzie wladza wyciaga miecz, tam nie ma prawdziwej wiedzy, duchowego slowa ani kosciola Chrystusowego"; oznacza to,'Invocare brachium seculare (przyzywac ramie swieckie).

"To nie wyglada na Chrzescijanskie, ale na tyraniczne [powiedzial D. Philipson], aby skazywac i przesladowac ludzi z powodu i religii i ci, ktorzy tak czynia to z pewnoscia jest pokolenie Faryzeuszy, ktore odpycha Ducha Swietego'.

"Erazm powiedzial; 'Oni mysla, ze zabieraja nam pieniadze i nasze dobra, ale w ten sposob czyniac nie moga nam nic wiecej uczynic, by zaszkodzic naszemu zbawieniu; oni szkodza nam, gdy wtracaja do wiezienia, ale nie moga jednakze odlaczyc nas od Boga.'- In de Krydges wrede, fol.63.

"Lucernus powiada, 'Ten, ktory wszystko nakazuje, zwiazujac w ten sposob sumienia jest antychrystem.'-In de Bemise Disp.,Fol.71.

"Ireneusz stwierdza, 'Wszystko, co zmusza nasze sumienie, chociazby wedlug czynienia i dzialania bylo zabronione, ale nawet rozwazane przez jednego czy drugiego, jako niezbedne dla zbawienia, nie jest madrym, ani do osiagniecia jego pasujacym'. On stwierdza takze', chociaz istnieje roznorodnosc religii, to krolestwo nie powinno byc w jakikolwiek sposob wymuszane[narzucane].

" Cesarz Konstantyn powiedzial: 'Wystarczy mi, gdy zapewnie jednosc wiary, abym mial wytlumaczenie w czasie, kiedy stane przed tronem sadu Boga, i pozostawiam kazdemu wolnosc w jego zrozumiewaniu zgodnie z tym, ze kazdy za siebie odpowie przed krolewskim tronem sadu Chrystusa. Tak, wiec mamy pobudzac ludzi, ale nie zmuszac ich, ale blagac ich by dochodzili do Chrzescijanskiej jednosci, bo wymuszac na nich to gwaltem jest rzecza niemadra. -'Sebast. Frank, Chron. Fol.127

"Augustyn powiedzial; 'niektorzy powoduja niepokoj w kosciele, kiedy zaczynaja dzialac w kierunku oddzielania kakolu od pszenicy przed wlasciwym tego czasem; i poprzez ten blad slepoty oni sami sie oddzielili tak bardzo, ze nie pozostaja juz w jednosci z Chrystusem'.

"Retnaldus poswiadczyl:' Ten, ktory poprzez uwiezienie i przesladowania mysli,ze taka jest droga do szerzenia Ewangelii i kala sie swoje rece krwia, powinien raczej brac udzial w polowaniach na dzikie zwierzeta, niz byc ksiedzem czy kaznodzieja czy obronca Chrzescijanskiej religii.'

"' przez dlugi czas bylem zdeterminowany (powiedzial Henryk IV, krol Francji, w swojej mowie do Parlamentu w 1599) by zreformowac kosciol, czego bez pokoju zrobic nie moge: i jest to niemozliwym, aby reformowac lub nawracac ludzi gwaltem. Jestem krolem, jako pasterz i nie bede przelewal krwi moich owiec, ale zgromadze ich poprzez krolewska lagodnosc i dobroc, a nie poprzez sile tyranii: a poprzez zreformowana religie dam im prawo do zycia w wolnosci bez ich badania cenzurowania, molestowania, zmuszania czy czegokolwiek, co jest sprzeczne z ich sumieniem; gdyz powinni miec wolnosc wyznawania swojej religii'-[Vid. Chron. Van de Underg. 2. Deel, p.1514.]

'Eniusz powiedzial: 'Madrosc odchodzi, kiedy sprawy sie zaczyna wymuszac poprzez sile.

Tak, wiec najlepszymi z ludzi i najbardziej chwalebnymi ksiazetami zawsze byli ci, ktorzy udzielali tolerancji'.

"Euzebiusz, w swojej drugiej ksiazce o zyciu Konstantyna przekazuje takie slowa cesarza: "Niech ci, ktorzy sa w bledzie zostana obdarowani radoscia przyjmowana na podobienstwo owocu pokoju i cichosci z wiara; gdyz odnowienie komunikowania sie i spolecznosci moga ich przywiezc do prawidlowej drogi prawdy: niechaj nikt nikogo nie uciska, niechaj kazdy robi to, co w swoim umysle uwaza za sluszne. Doprawdy jest wielkim zaszczytem dla ksiazat by udzielac tolerancji osobom, ktore nie podzielaja tych samych pogladow i nie zgadzaja sie z nimi, ktorych opinie poprzez sluszne i poczciwe srodki nie moga byc zmienione; bo jesli oni sa godni zaufania, to beda sluzyc Bogu wedlug ich wlasnego przekonania, ale jesli sie im tego publicznie zabroni, to beda sie zgromadzac prywatnie i wtedy wszystkie te niedogodnosci i szkody i nieporozumienia z tego wynikajace, ktore sa argumentem przeciwko zezwoleniom na publiczna dzialalnosc religijna, staja sie automatycznie argumentami za wyrazeniem zgod y na publiczna dzialalnosc roznorodnych religii itd., bo gdy ludzie sa powstrzymywani, uciskani, wylaczani, To staje dla nich bezcennym laczyc wzajemnie sie z ludzmi, ktorych potrzeby nie sa zaspokojone i tworzyc bardziej skuteczniejsze i niebezpieczne konfederacje'.

"Podobna rada w czasie podzialow w Niemczech podczas pierwszej Reformacji byla mysl wyrazona przez cesarza Ferdynanda, i jego wspanialego syna Maksymiliana: gdyz zauwazyli oni, ze gwalt powodowal rozgoryczenie, co nie bylo blogoslawionym i nie odnosil sukcesu oraz byl sprzeczny z rozumnym i logicznym postepowaniem i w ten sposob wydali oni dekret o tolerancji.'

"Ksiaze Savoy pokutujac za spowodowanie wojny wydanej przeciwko Piemontczykom obiecal im tolerancje; stal sie potem dobrym wedlug przyrzeczonego im slowa.'

"jest znaczacym, ze od czasow cesarza Justyniana w roku 552, Katolicy i Nowatianie ( Grupa ktora nie uznawala wladzy biskupa Rzymu w kosciele ! ) posiadali niezaleznosc swoich kosciolow nawet w Rzymie.

"I Pawel glosil krolestwo Boze nauczajac rzeczy, ktore dotyczyly Pana Jezusa Chrystusa z zupelna otwartoscia; i nikt z ludzi mu tego nie zabranial i to czynil przez okres dwoch lat w swoim wynajetym domu w Rzymie i przyjmowal wszystkich, ktorzy do niego przychodzili.

"Teraz, O krolu, czytajac te szanowane swiadectwa krolow, cesarzy i innych i wolnosci, Ktora mial Pawel Rzymie w czasach nienawidzacego cesarza, jest naszym pragnieniem abysmy mogli miec ta sama wolnosc w Gdansku by sie spotykac w naszych wlasnych wynajetych domach gdzie nie byloby zadnych uprzedzen, co do krola lub miasta, gdzie moglibysmy sie spotykac razem, aby oczekiwac na Pana i modlic sie do Niego w Duchu i prawdzie w naszych wynajetych domach widzac, ze nasze zasady prowadza nas abysmy nie ranili zadnego z ludzi, ale milowali naszych nieprzyjaciol i modlili sie za nimi., Tak, za tymi, ktorzy nas przesladuja.

Tak, wiec O krolu, rozwazcie ty i miasto Gdansk czy nie byloby wam ciezarem gdyby to inni wymuszali na was byscie przechodzili z jednej religii do drugiej wbrew waszemu sumieniu?

I jesli byscie odpowiedzieli twierdzaco, ze byloby wam ciezko, wiec"czyncie tak innym jak byscie chcieliby inni czynili wam". oraz "nie czyncie innym tego, czego byscie nie chcieliby inni czynili wam", bo takie jest krolewskie prawo, ktoremu nalezy byc poslusznym.

I tak, wiec w milosci do twojej wlasnej niesmiertelnej duszy, i dla twojego wiekuistego dobra to zostalo napisane.

George Fox

Londyn 13 wrzesnia 1677

'"Blogoslawieni milosierni albowiem oni milosierdzia dostapia". I pamietaj krolu, Justyn Meczennik w swoich dwoch apologiach do cesarzy Rzymskich w obronie przesladowanych Chrzescijan oraz ta godna odnotowana apologia napisana przez Tertuliana na ten sam temat, nie dotyczyla tylko religii chrzescijanskiej, ale wszystkich przesladowan z powodu religii.

Tlumaczenie 06.2007 Roman Legierski

Od tlumacza:

Po tym liscie krol Jan III Sobieski zmienil na czas swego panowania polityke religijna swoich poprzednikow z XVII w , np. Zygmunta III Wazy i Jana Kazimierza ktorzy z powodow religijnych czasem wtracali do wiezien za wyznawana wiare czlonkow roznych spolecznosci protestanckich ( jesli nie byli to ludzie ze szlachty ) tu np. chodzilo o kwakrow wtraconych do wiezien w Gdansku . Niestety jeszcze w XVIII w mozna bylo w Rzeczypospolitej dostac sie do wiezienia za zmiane wyznania z katolickiego na inne , byl to smutny owoc zwyciestwa ideologii kosciola katolickiego w Polsce i jeden z wielu powodow upadkow i rozbiorow panstwa . Panstwa ktore w czasach swojego zlotego wieku czyli od XIV do XVII w bylo znane jako kraj wolnosci i tolerancji w calej Europie !
 Przesłane przez TomaszaGrzesikowskiego
__._,_.___

 
 

czwartek, 10 stycznia 2013

WOLNOŚĆ RELIGIJNA



 
  Adwentysci dnia siodmego nie sa odosobnieni w swojej trosce zwiazanej z demoralizujacymi skutkami wplywu srodkow masowego
przekazu i swieckiego systemu edukacji , wzrastajacym brakiem poszanowania dla Boga i Jego przykazan oraz katastrofalnym wzrostem liczby niepelnych rodzin .
Jak na ironie rozwiazania proponowane przez wielu z tych , z ktorymi zgadzamy sie w ocenie powyzszych zjawisk , moga okazac sie dla autentycznego zywego chrzescijanstwa wiekszym zagrozeniem , niz problemy ktore maja rozwiazac.
Klopot w tym , ze niektorzy ludzie probuja posluzyc sie wladza swiecka  w celu rozwiazania duchowych problemow. W przeszlosci , gdy grupy religijne mialy mozliwosc poslugiwania sie wladza polityczna dla realizacji swych celow , zazwyczaj wiazaly sie z tym podwojne konsekwencje:
1)  zanik autentycznego uduchowienia w grupie faworyzowanej i
20 przesladowanie mniejszosci o odmniennych pogladach religijnych.
Nawet w Stanach Zjednoczonych w drugiej polowie XIX wieku, adwentysci dnia siodmego nieraz byli ofiarami tego typu laczenia sie
Kosciola z panstwem. Ponad stu naszych wyznawcow zostalo aresztowanych za nieprzestrzeganie odpoczynku niedzielnego.
Wielu z nich aresztowano ,uwieziono , a nawet skazano na ciezkie roboty.
W tym czasie niemal niemozliwe bylo utrzymanie sie z pracy na roli jedynie w ciagu pieciu dni w tygodniu.
Czesciowo w samoobronie, Kosciol adwentystyczny zorganizowal Miedzynarodowe Stowarzyszenie Wolnosci Religijnej,
ktore obecnie jest czescia Sekretariatu Spraw Publicznych i Wolnosci Religijnej  przy Generalnej Konferencji Kosciola Adwentystow Dnia Siodmego. Organizacja ta dziala na rzecz dwoch scisle zwiazanych ze soba zasad :  wolnosci religijnej  oraz rozdzialu Kosciola od panstwa.
Dzialalnosc tego sekretariatu sluzy wiecej niz samoobronie. Jest takze kwestia realizacji zlotej ewangelicznej reguly postepowania.
Nie chcemy , by inni narzucali nam swoje poglady i praktyki religijne , a wiec dzialamy, by zapewnic wszystkim ludziom taka sama wolnosc, jakiej pragniemy dla siebie.
Przez wiele lat walczylismy o prawo rzymskich katolikow do posylania ich dzieci do szkol parafialnych, prawo amiszow do szczegolnego stylu zycia bez wtracania sie wladz panstwowych w ich sprawy , czy prawo wyznawcow santerii do skladania  poganskich ofiar. Udawalismy sie nawet do sadow , by bronic gorliwych czcicieli niedzieli przed zmuszaniem ich do pracy w pierwszy dzien tygodnia.
Czyniac to , jak wierzymy, skladamy swiadectwo o Bozym charakterze. Pan nie przymusza nikogo, by Go zaakceptowal. Pragnie wolnosci wyboru do tego stopnia ,ze zaryzykowal odrzucenie ze strony ludzi. Gdy nasi prarodzice podjeli te fatalna decyzje , Jezus postanowil przyjsc na ziemie i zaplacic kare za nasze grzechy. Gdyby Bog nie obdarzyl nas wolnoscia religijna, Chrystus nie musialby umrzec.
Wedlug proroctw ostateczny konflikt miedzy silami dobra i zla rozegra sie wlasnie w kwestii wolnosci religijnej. Demoniczne sily przekonaja ludzi, ze czynia wole Boza, przymuszajac innych do religijnych praktyk, cieszacych sie poparciem przedstawicieli wladz politycznych.
 Jednak prawdziwi wyznawcy Pana beda trzymac sie zasady....
    
"Trzeba bardziej sluchac Boga niz ludzi"
(Dz5,29)
 
Polecam Niezwykła historia adwentyzmu , książka zawiera istotne informacje na temat genezy współczesnego adwentyzmu. Czytelnik będzie mógł więcej dowiedzieć się o nauce i misji jaką pełni w świecie ten protestancki nurt chrześcijański , autor Dennis PettiboneWydawnictwo "Znaki Czasu" www.znakiczasu.pl
ul. Foksal 8 00-366 Warszawa +48 22 331 98 00 ; + 48 608 017 625

 

CO DALEJ Z WOLNOŚCIĄ RELIGIJNĄ ?


 
 Adam Plewa   
 
W marcu 2005 roku w Belgradzie, stolicy Serbii, na scianie adwentystycznego seminarium duchownego pojawil sie napis: „Smierc adwentystom!”. Serbia to nie Korea Polnocna, w ktorej nie ma zadnej wolnosci religijnej, a mimo to tylko w 2004 roku odnotowano tam ponad 100 incydentow wymierzonych przeciwko mniejszosciom religijnym. 
 
Podobne zjawiska maja miejsce na calym swiecie. Co sie dzieje z wolnoscia religijna? Czy jest dostatecznie chroniona?

Wedlug Religious Freedom World Report 2004-2005 w 32 krajach swiata nie ma wolnosci religijnej, w 48 wystepuja powazne jej ograniczenia, a 124 kraje zapewniaja wolnosc religijna w dosc szerokim zakresie. Z tych danych wynika, ze wolnosc religijna jest nadal chroniona w wiekszosci krajow swiata, i jest to dobra wiadomosc. Ale wynika tez, ze jest coraz czesciej atakowana i powaznie ograniczana, a nietolerancja religijna dotyka wszystkie grupy religijne: muzulmanow, chrzescijan, hinduistow i rozne mniejszosci religijne.

Zagrozenia

Powyzszy raport dowodzi, ze pod­stawowymi zagrozeniami dla wolnosci religijnej sa obecnie: ekstremizm religijny, nacjonalizm, nietolerancyjny sekularyzm oraz... potrzeba bezpieczenstwa.

Ekstremizm religijny. Narasta zagrozenie ze strony ekstremistow islamskich usilujacych narzucic spoleczenstwom prawo szariatu. Ekstremisci hinduscy i buddyjscy domagaja sie zakazu nawracania na inna religie. Nawet na Zachodzie, a zwlaszcza w Stanach Zjednoczonych, ekstremisci chrzescijanscy atakuja osrodki aborcyjne.

Nacjonalizm. Tozsamosc narodowa nierzadko ma takze wymiar religijny. Wiernosc religii wiekszosci bywa utozsamiana z patriotyzmem. Wyznawanie czy wybranie innej religii moze sie wiazac z oskarzeniem o zdrade wobec kraju i marginalizacja.

Nietolerancyjny sekularyzm. W niektorych krajach sekularyzm jest w rzeczywistosci gwarantem wolnosci religijnej. Jednak nie zawsze tak jest, zwlaszcza tam, gdzie jest wspierany przez aktywistow wrogo nastawionych do religii, jak na przyklad we Francji, w ktorej laickosc jest opakowana w antyreligijna ideologie.

Potrzeba bezpieczenstwa. Sa kraje, ktorych wladze postrzegaja religijnych konserwatystow i mniejszosci religijne jako potencjalnych terrorystow lub zagrozenie dla porzadku publicznego.

Religia oblezona

Jak religie oddzialuja na siebie we wspolczesnym swiecie? W ksiazce pt. The Clash of Civilization and the Remaking of the World Order (Zderzenie cywilizacji i nowy ksztalt ladu swiatowego) Samuel P. Huntington napisal: „We wspolczesnym swiecie religia jest jedna z centralnych, a wlasciwie najwazniejsza centralna sila motywujaca i stabilizujaca ludzi”4.

Przed czterdziestoma laty religia nie odgrywala tak istotnej roli w sprawach miedzynarodowych. Dzis jest inaczej. Sily religijne sa w stanie destabilizowac kraje i powodowac istotne zagrozenia dla pokoju. Przywodcy religijni odgrywaja coraz wazniejsza role w spoleczenstwach. Zdarza sie, ze wladze zwracaja sie do nich o pomoc w opanowaniu zamieszek, tak jak to mialo miejsce w Anglii i Francji, gdzie poproszono o to islamskich imamow.

Pomimo wzmozonego dialogu i czestszych spotkan miedzywyznaniowych w wielu miejscach swiata narastaja napiecia miedzy religiami.

W grudniu 2003 roku we wschodniej Indonezji doszlo do wielu mordow na tle religijnym wsrod chrzescijan i muzulmanow. Wielu ludzi po obu stronach konfliktu bylo przekonanych, ze Amerykanie przyleca, aby chronic chrzescijan.

Wielu muzulmanow postrzega wojny w Iraku i Afganistanie jako chrzescijanskie inwazje i atak na islam. Podobne reakcje mozna zaobserwowac w Indiach u hinduskich fundamentalistow i na Sri Lance u buddyjskich nacjonalistow. Zagrozenia, rzeczywiste czy urojone, pobudzaja do podejmowania skrajnych i gwaltownych srodkow „obronnych”.

W artykule pt. Relations with Islam (Relacje z islamem) Daniel Williams i Alan Cooperman napisali: „Wielu ludzi w Watykanie postrzega chrzescijanstwo jako wziete w niektorych czesciach swiata w oblezenie. Ludzie ci twierdza, ze w krajach Bliskiego Wschodu chrzescijanskie populacje kurcza sie po czesci w skutek od dawna utrzymujacej sie dyskryminacji i represji ze strony islamskich wiekszosci”2. Jakakolwiek jest tego przyczyna, widzimy coraz wiecej meczetow w tradycyjnie chrzescijanskich krajach, a coraz mniej kosciolow w krajach muzulmanskich. Nie sposob wybudowac chrzescijanski kosciol w Arabii Saudyjskiej, za to Arabia Saudyjska finansuje budowe wielu meczetow i szkol w Europie.

Huntington napisal: „Jednak na dluzsza mete Mahomet wygrywa. Chrzescijanstwo szerzy sie glownie przez nawrocenia, zas islam przez nawrocenia i reprodukcje”3. Do nawrocen i reprodukcji powinnismy dodac jeszcze czynnik imigracji.

Religijne mniejszosci czuja sie atakowane w zsekularyzowanej Europie, a zsekularyzowani humanisci sa przekonani, ze atakuja ich religijne ozywienia. Paradoksalnie zachodnia koncepcja rozdzielenia Kosciola i panstwa czyni chrzescijanstwo najslabiej broniona religia na swiecie. Wazne jest, by wzorce separacji nie obracaly sie w strone antyreligijnego uprzedzenia.

Wedlug danych z 2005 roku islam jest religia wiekszosciowa w 44 krajach. W 22 jest religia oficjalna, a 10 krajow nosi miano islamskich. Co najmniej cztery kraje przyjely buddyzm jako religie panstwowa. Natomiast wiekszosc krajow tradycyjnie chrzescijanskich to obecnie panstwa swieckie. Chrzescijanstwo nie jest wiec reprezentowane geopolitycznie. W efekcie podczas gdy Amerykanie uznaja antysemityzm i islamofobie za niedopuszczalne pogwalcenie praw czlowieka, to niektorym innym narodom znacznie trudniej jest uznac, ze to samo odnosi sie do chrystianofobii.

Chrzescijanstwo
— religia
przesladowanych

Anthony Browne w artykule pt. Church of Martyrs (Kosciol meczennikow) napisal: „Rosnacy nacjonalizm i fundamentalizm na swiecie oznacza, ze chrzescijanstwo wraca do swoich korzeni jako religia przesladowanych”4.

Pomyslmy tylko o tysiacach chrzescijan, ktorzy zostali zamordowani w indonezyjskiej prowincji Maluku, pieciu milionach chrzescijan stanowiacych obywateli drugiej kategorii w Pakistanie czy chrzescijanach przesladowanych na mocy prawa szariatu w 12 okregach Nigerii. Na Sri Lance, gdzie nawracanie na chrzescijanstwo jest zakazane, w 2004 roku zaatakowanych zostalo okolo 150 kosciolow chrzescijanskich.

W wielu czesciach swiata, w ktorych chrzescijanie sa mniejszoscia, postrzega sie ich jako proamerykanskich, promujacych kulture zachodnia i potencjalnych szpiegow. Prawo zakazujace bluznierstwa jest wymierzone przede wszystkim w chrzescijan. Sa regularnie dyskryminowani. W niektorych prowincjach Indii uchwalono prawo zakazujace nawracania. Duchowni byli tam bici i mordowani w celu sterroryzowania chrzescijanskich spolecznosci.

Wedlug Paula Marshalla z Centre for Religious Freedom w Waszyngtonie, 200 milionow chrzescijan doswiadcza przemocy z powodu swojej wiary, a 350 milionow jest dyskryminowanych w dostepie do pracy i dachu nad glowa. Mozna powiedziec, ze obecnie na poziomie geopolitycznym chrzescijanstwo jest chyba religia najslabiej broniona.

Dokad to zmierza? Koncepcja „starcia cywilizacji” jest pewnym uproszczeniem rzeczywistosci, ale ukierunkowuje nasze zrozumienie obecnej sytuacji. Globalna wojna religijna jest trudna do wyobrazenia, o ile religijni i nacjonalistyczni ekstremisci nie przejma wladzy nad swiatem. Religijni ekstremisci maja juz jednak dosc wladzy i wplywu w niektorych krajach, by zmienic polityke i zwiekszyc poziom dyskryminacji mniejszosci religijnych.

Nowe kozly ofiarne

Wydaje sie, ze zmierzamy do coraz wiekszych napiec miedzy religiami. Ich skutkiem beda przesladowania. W kryzysowych sytuacjach ludzie nieradzacy sobie z rzeczywistoscia potrzebuja kozla ofiarnego. I zazwyczaj go znajduja. Chrzescijanie staja sie kozlami ofiarnymi na Bliskim Wschodzie i w Azji. Sa mniejszoscia i maja powiazania z Zachodem, a zwlaszcza z Ameryka Polnocna, ktorej mieszkancy postrzegani sa jako narod chrzescijanski w sposob, jaki nawet nie marzy sie amerykanskim fundamentalistom.

Muzulmanie moga byc kozlami ofiarnymi w Ameryce Polnocnej i Europie z uwagi na ich rzeczywiste czy wyimaginowane powiazania z terroryzmem. Jest wiele przykladow niewinnych muzulmanow aresztowanych i wiezionych pod takimi zarzutami.

Ewangeliczni chrzescijanie sa niemal doskonalym kozlem ofiarnym. Praktycznie wszedzie sa mniejszoscia. Maja silne powiazania z Ameryka Polnocna. Aktywnie uczestnicza w prozelityzmie i wszedzie nawracaja ludzi. Wiekszosc mediow jest im przeciwna. Zazwyczaj nie maja silnej scentralizowanej organizacji. Nie ciesza sie poparciem zadnego kraju, a ich aktywnosc budzi wrogie reakcje wsrod tradycyjnych chrzescijan. W Azji i na Bliskim Wschodzie sa oskarzani przez tradycyjnych chrzescijan o to, ze zagrazaja status quo i prowokuja przemoc ze strony niechrzescijan. Prawoslawny patriarcha Emmanuel Delly tak powiedzial o dzialalnosci ewangelicznych chrzescijan w Iraku: „Nie jestem przeciwko ewangelicznym chrzescijanom. Gdy udaja sie do ateistycznego kraju, by glosic Chrystusa, sami im pomozemy”5. Dlaczego? Oto odpowiedz patriarchy: „Nawet gdyby muzulmanin przyszedl do mnie i powiedzial: »Chce byc chrzescijaninem«, nie przyjalbym go. Powiedzialbym mu, zeby poszedl do meczetu i staral sie byc dobrym muzulmaninem, a Bog go przyjmie. (...) Usilowanie nawracania muzulmanow na chrzescijanstwo jest niedopuszczalne”6. W Ameryce Lacinskiej tradycyjni protestanci i katolicy sa przeciwni prozelityzmowi ze strony ewangelicznych chrzescijan. W niektorych czesciach bylego Zwiazku Radzieckiego czesto postrzega sie ich jako skrajnych fundamentalistow i potencjalnych terrorystow. Jesli ewangeliczni chrzescijanie nadal beda sie rozwijac i ewangelizowac na calym swiecie, mozemy latwo sobie wyobrazic cicha zmowe tradycyjnych religii przeciwko temu rzekomemu zagrozeniu.

Swiadkowie Jehowy takze doskonale nadaja sie na kozla ofiarnego. Nie stosuja przemocy, nie angazuja sie w polityke, nie przyjmuja wsparcia ani nie zawieraja sojuszy z zadnymi organizacjami, nie angazuja sie w ruch ekumeniczny, a przy tym prowadza intensywny prozelityzm i odmawiaja pelnienia sluzby wojskowej. W ubieglym stuleciu jako pierwsi padli ofiara nazistowskich aresztowan i zostali niemal zupelnie wytepieni w Europie. Niewielu ludzi zwrocilo na to uwage. We Francji uznano ich za sekte i nalozono na nich podatek od sprzedazy ich publikacji w wysokosci 58 milionow euro. To niesprawiedliwe, ale kogo to obchodzi?

Co mozemy zrobic? Wiele globalnych trendow nie sprzyja trwalosci wolnosci religijnej. Nadchodzi walka. Badzmy gotowi bronic wolnosci religijnej dla wszystkich
i w kazdym miejscu. Bronmy zasady rozdzialu religii i panstwa, ale tez wyjasniajmy wladzom, ze dyskryminacja religii nie jest dobra polityka. Dzialajmy na rzecz poglebiania szacunku miedzy religiami. Badzmy glosem tych, ktorzy nie maja glosu, przesladowanych za wiare. Wolnosc religijna jest darem Stworcy dla ludzkosci.

John Graz

1 Nowy Jork 1997, s. 66. 2 „The Washington Post”, 12.4.2005. 3 Dz. cyt., s. 65. 4 „The Spectator”, 26.3.2005. 5 C. Murphy, Evangelicals Building a Base in Iraq, „The Washington Post”, 23.6.2005. 6 Tamze.

[Autor jest sekretarzem generalnym Miedzynarodowego Stowarzyszenia Wolnosci Religijnej (IRLA). Artykul jest skrotem rozdzialu z ksiazki Freedom and Faith, ktora niebawem ukaze sie w jezyku polskim].
 
(ZC 01/2013) Wydawnictwo "Znaki Czasu" www.znakiczasu.pl  
ul. Foksal 8 00-366 Warszawa +48 22 331 98 00 ; + 48 608 017 625