środa, 29 maja 2013

BOŻE CIAŁO ?

Boze cialo

Jesli jestes katolikiem i jestes zadowolony ze swojego kosciola to nie czytaj - ten artykul tylko Ci namiesza ! Jesli natomiast jestes protestantem lub czlowiekiem szukajacym i chcesz sie dowiedziec troche o "bozym ciele" to zapraszam do lektury

Przez okres prawie trzynastu wiekow chrzescijanstwa nie bylo w Kosciele zachodnim ani tabernakulum, ani monstrancji, ani procesji eucharystycznej, nie bylo zadnej innej formy czci oddawanej hostii, nie bylo swieta Bozego Ciala. Skad wiec to swieto - nie majace wyraznego biblijnego uzasadnienia - sie wzielo?

Oto co pisza na ten temat sami katolicy ("Tygodnik Powszechny" nr 26):

"Powstanie uroczystosci Bozego Ciala nalezy laczyc z rodzacym sie w wieku Xl nowym nurtem poboznosci eucharystycznej, akcentujacej obecnosc Chrystusa w Najswietszym Sakramencie. Bezposrednim powodem wprowadzenia nowego swieta staly sie objawienia blogoslawionej Julianny (1193-1258), augustianki z klasztoru Mont - Cornillion, w poblizu Liége. Tresc objawien przedlozono miejscowym teologom (wsrod nich znajdowal sie archidiakon Jakub, pozniejszy papiez Urban IV) i otrzymawszy ich orzeczenie, w 1246 roku wprowadzono swieto Bozego Ciala w diecezji Liége, w czwartek oktawy Trojcy sw. Papiez Urban IV rozciagnie swieto na caly Kosciol bulla z 11 VII 1264 roku, ale jego smierc w dwa miesiace pozniej nie pozwolila na ogloszenie dokumentu. Swieto nie bylo wiec obchodzone w Rzymie, a przyjelo sie tylko w niektorych zakonach oraz diecezjach, zwlaszcza niemieckich. Dopiero po opublikowaniu bulli przez papieza Jana XXll w 1317 roku swieto to rozpowszechnilo sie na calym swiecie (.) W krajach niemieckich procesje Bozego Ciala na poczatku XV wieku polaczono z procesja blagalna o pogode i urodzaje. (.) Pod wplywem reformacji procesja nabiera innego charakteru - staje sie manifestacja wiary w rzeczywista obecnosc Chrystusa w Najswietszym Sakramencie.

W Polsce jako pierwsza obchodzi swieto Bozego Ciala diecezja krakowska. Stopniowo Boze Cialo przyjmuje sie w innych diecezjach, tak ze na poczatku XV w. w wiekszosci diecezji nalezy do swiat glownych. W okresie kontrreformacji obchod swieta Bozego Ciala stal sie wyznaniem wiary katolickiej i stad pochodzi troska o nalezyte zorganizowanie procesji, co doprowadzilo do zbytniej wystawnosci zewnetrznej.

Ani Reformacja, ani pozniejsze przebudzenia ewangeliczne nie przyjely swieta Bozego Ciala. Nie znajduje ono bowiem - jak wyzej nadmienilismy - uzasadnienia biblijnego. Jest ono zas scisle zwiazane z katolicka nauka o transsubstancjacji, czyli cudownej przemianie elementow chleba i wina w cialo i krew Chrystusa. Wszyscy protestanci, mimo ich roznic w interpretacji rzeczywistej obecnosci Chrystusa w Wieczerzy Panskiej, trzymaja sie zasady: extra usum non est sacramentum - czyli poza spozywaniem sakrament nie istnieje. A zatem po Wieczerzy Panskiej pozostale resztki chleba i pozostale wino nie sa juz "spolecznoscia ciala Chrystusowego" i "spolecznoscia krwi Chrystusowej" (por. 1Kor 10,16). Mozna je juz spozywac jako zwykly chleb i zwykle wino. Przy kazdej nastepnej Wieczerzy Panskiej poswieca sie - przez Slowo Boze i modlitwe - chleb i wino na nowo.

Protestanci zachowuja dystans wobec tego swieta takze i z tego wzgledu, ze w czasach kontrreformacji nabralo ono znaczenia katolickiej demonstracji, w czasie ktorej dochodzilo czesto do tragicznych w skutkach tumultow.

I dzisiaj, choc w krajach, gdzie katolicy sa mniejszoscia wyznaniowa (bywa,i tak ! ) procesja Bozego Ciala moze byc - moze nawet godna szacunku - manifestacja wiary, w krajach katolickich jakze czesto jest demonstracja sily.

Plynie stad jeszcze jedna nauka. Mianowicie ta, ze "starsi" Kosciola w diecezji Liége nie zdali egzaminu odnosnie do rozsadzania prywatnych objawien, powiedzielibysmy u nas: wypowiedzianego slowa proroctwa, i przyjeli wypowiedz blogoslawionej Julianny za element doktryny koscielnej. A tak byc nie powinno. Zrodlem bowiem doktryny Kosciola jest wylacznie Pismo Swiete.

zrodlo: "Miniatury Egzegetyczne", Edward Czajko
Przesłane przez Grzesikowski Tomek