Chrześcijaństwo zbliżało się do Polski najpierw od południowego wschodu, z Bizancjum, przez Morawy i Czechy , dokąd w roku 863 na wezwanie księcia Rościsława przybyli dwaj uchodzący za braci mnisi greccy: Konstanty (tuż przed śmiercią w Rzymie w roku 869 przybrał imię Cyryla, pod którym jest ogólnie znany) i Metody; nauczali oni zasad wiary w rodzimym języku słowiańskim i w obrządku słowiańskim Trzeba tu jednak od razu powiedzieć, że obrządek słowiańsko-bizantyński, szerzony na Morawach przez obu apostołów Słowiańszczyzny różnił sie od obrządku łacińskiego np. często duchowni się żenili , czytano Biblie w języku Słowian , komunie podawano wiernym w chlebie i winie , a później po zerwaniu łączności między Rzymem a Bizancjum w połowie XI w , wysunęła się też kwestia prymatu papiestwa nad kościołem . Na dowód posiadania daru proroczego przez arcybiskupa Metodego: miał on wezwać pewnego księcia słowiańskiego Wiślan , który wyrządzał chrześcijanom na Morawach duże szkody, aby się ochrzcił, a jeżeli tego nie uczyni, to zostanie do tego przymuszony w niewoli. I tak się też stało. Stało się to zapewne albo tuż przed, albo tuż po roku 880 (Metody zmarł w roku 885). Niestety, żywot Metodego, skąd zaczerpnięta jest ta wiadomość, nie podaje żadnych dalszych szczegółów o owym anonimowym księciu Wiślan., mówi o rozległości jego państwa, o sprowadzeniu uczniów Metodego do Polski południowej, o powołaniu do życia biskupstwa obrządku słowiańskiego w Krakowie. To że pod koniec IX w. chrześcijaństwo w Małopolsce było faktem dokonanym, potwierdzają też odkrycia archeologiczne. W 1954 r. w Wiślicy odkopano szczątki niewielkiego kościółka z epoki przedromańskiej. Pod jego północną ścianą odkryto gipsowe dno chrzcielnicy, która stanowiła wsparcie całej konstrukcji. Skoro użyto jej jako fundamentu oznacza to, że od dłuższego czasu musiała być nie używana. Ponieważ kościół pochodził z X w., więc samo baptysterium wykorzystywano dużo wcześniej, gdzieś na początku stulecia. A na początku stulecia na tych terenach istniał tylko obrządek słowiański. Tak więc fakt istnienia tej chrzcielnicy potwierdza tezę o masowym rozprzestrzenieniu się słowiańskiego chrześcijaństwa w południowej Polsce które istniało jeszcze długo zanim zostało wchłonięte przez prawosławie albo zniszczone przez katolicyzm , przyjęty dopiero w kraju Polan ( to jest w Wielkopolsce ) za księcia Mieszka I w roku 966 .
Apostołowie Słowian a Polska ( źródło internet i książki )
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz