Rozwazajac sprawe Komunii w kosciolach chrzescijanskich
musimy chrzescijan podzielic na trzy grupy :
1) Pierwsza grupa ma zasadniczo taki poglad na
Eucharystie, uznaja realna obecnosc Jezusa Chrystusa w darach eucharystycznych
(chlebie i winie) – chodzi tu np. o takie koscioly jak Kosciol Rzymsko
Katolicki i Kosciol Prawoslawny czy inne koscioly wschodnie oraz o Koscioly
Starokatolickie, np. Kosciol Polskokatolicki czy Starokatolicki Kosciol
Mariawitow , w tych kosciolach ucza ze kazda msza to ponawianie ofiary Jezusa
Chrystusa , poza tym w kosciolach prawoslawnych i wschodnich podaje sie wiernym
chleb i wino nawet niemowlakom , inaczej niz w kosciolach katolickich gdzie
przewaznie podaje sie wiernym tylko chleb w formie okraglego
oplatka
Swieto Bozego Ciala oto co pisza na ten temat sami
katolicy (”Tygodnik Powszechny” nr 26):
“Powstanie uroczystosci Bozego Ciala nalezy laczyc z
rodzacym sie w wieku Xl nowym nurtem poboznosci eucharystycznej, akcentujacej
obecnosc Chrystusa w Najswietszym Sakramencie. Bezposrednim powodem wprowadzenia
nowego swieta staly sie objawienia blogoslawionej Julianny (1193-1258),
augustianki z klasztoru Mont – Cornillion, w poblizu Liége. Tresc objawien
przedlozono miejscowym teologom (wsrod nich znajdowal sie archidiakon Jakub,
pozniejszy papiez Urban IV) i otrzymawszy ich orzeczenie, w 1246 roku
wprowadzono swieto Bozego Ciala w diecezji Liége, w czwartek oktawy Trojcy sw.
Papiez Urban IV rozciagnie swieto na caly Kosciol bulla z 11 VII 1264 roku, ale
jego smierc w dwa miesiace pozniej nie pozwolila na ogloszenie dokumentu. Swieto
nie bylo wiec obchodzone w Rzymie, a przyjelo sie tylko w niektorych zakonach
oraz diecezjach, zwlaszcza niemieckich. Dopiero po opublikowaniu bulli przez
papieza Jana XXll w 1317 roku swieto to rozpowszechnilo sie na calym swiecie (…)
W krajach niemieckich procesje Bozego Ciala na poczatku XV wieku polaczono z
procesja blagalna o pogode i urodzaje. (…) Pod wplywem reformacji procesja
nabiera innego charakteru – staje sie manifestacja wiary w rzeczywista obecnosc
Chrystusa w Najswietszym Sakramencie.
2) Druga grupa ,Luteranie i Anglikanie , uznaja realna
obecnosc Jezusa Chrystusa w darach eucharystycznych (chlebie i winie ), ale
tylko podczas sprawowania Eucharystii tak, ze po jej zakonczeniu dary te z
powrotem zmieniaja sie w zwyczajny chleb i wino , u wszystkich protestantow
spowiedz jest publiczna tylko przed Bogiem !
3 ) Trzecia grupa to reszta kosciolow protestancko-
ewangelicznych ktorzy nie uznaja realnej obecnosci Jezusa Chrystusa w darach
eucharystycznych , czyli chlebie i winie , sa to np. Kalwini i Metodysci oraz
koscioly tak zwanej drugiej reformacji np. Adwentysci oraz Baptysci czy
Zielonoswiatkowcy itp. ( poza tym w tych kosciolach chrzest jest tylko dla
doroslych po poznaniu zasad wiary ) wedlug nauk tych kosciolow chleb i wino to
tylko symbole ciala i krwi Jezusa Chrystusa , On sam przychodzi duchowo do serca
wiernych w czasie WP ( taki poglad byl obecny zawsze w chrzescijanstwie, glosili
go w sredniowieczu np. duchowni Jan Wiklif czy Jan Hus ) wszyscy protestanci
uwazaja ze Wieczerza Panska (inaczej msza ) to tylko pamiatka czyli
przypomnienia ofiary Jezusa Chrystusa ktora jest wystarczajaca i niepowtarzalna
,w tych kosciolach chleb i wino podaje sie wszystkim wiernym ( w kosciolach
drugiej reformacji tylko doroslym ale co ciekawe do WP tam moga przystapic tez
osoby wierzace w Jezusa Chrystusa z poza kosciola jesli tego chca ) w Kosciele
Adwentystow Dnia 7-go przed WP jest praktykowany obrzed umywania nog sobie
nawzajem przez wiernych a podczas WP uzywa sie sok winogronowy bez alkoholu
.
(zrodla rozne strony oraz ksiazki religijne )
Ps ;
Chrzescijanstwo Adwentysci Dnia 7 - go i
swiata
Przesłane przez Tomasz Grzesikowski
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz