Jezus w zrodlach starozytnych 
Poszukujac historycznej daty procesu i ukrzyzowania Jezusa 
z Nazaretu, nalezy sobie zadac zasadnicze pytanie: czy w ogole istnieja 
jakiekolwiek dowody na to, ze opisywane przez ewangelistow wydarzenia 
kiedykolwiek mialy miejsce?
Do niedawna uwazano, ze opis ewangeliczny nie moze 
stanowic dowodu faktograficznego. Ostatnio jednak zrodzil sie nowy nurt prac 
historycznych, laczacych te fragmenty ewangelii, ktore opisuja 12 ostatnich 
godzin zycia Zbawiciela, z analiza medyczna wizerunku na Calunie Turynskim. 
Postuluje on uznanie tego obiektu za demonstratio ad oculos, potwierdzajacego 
nie tylko historycznosc istnienia samego Jezusa z Nazaretu, ale tez prawdziwosc 
kronikarskiego charakteru pism Nowego Testamentu.
Istnieja takze pisane zrodla historyczne posrednio 
potwierdzajace wydarzenia opisane w ewangeliach. Naleza do nich pisma zydowskie: 
wchodzaca w sklad Talmudu babilonskiego ksiega Sanhedrin 43, mowiaca o cudach 
dokonanych przez Jezusa, pisemne swiadectwa judaizantow oraz zbior pism 
rabinackich Toledot Jeszu (Historia Jeszu).
Osobna grupa najstarszych dokumentow posrednio 
potwierdzajacych historycznosc Jezusa z Nazaretu sa zrodla rzymskie. W tym 
zbiorze swiadectw nalezy wyroznic „Roczniki" (lac. Annales) Tacyta i ich 
fragment ze 115 r., w ktorym autor wyjasnial, kim byli chrzescijanie oskarzani 
przez Nerona o podpalenie Rzymu: „Poczatek tej nazwie dal Chrystus, ktory za 
panowania Tyberiusza skazany byl na smierc przez prokuratora Poncjusza Pilata; a 
przytlumiony na razie zgubny zabobon znowu wybuchnal, nie tylko w Judei, gdzie 
sie to zlo wyleglo, lecz takze w stolicy, dokad wszystko, co potworne albo 
sromotne, zewszad naplywa i licznych znajduje zwolennikow".
Innym posrednim zrodlem historycznym wspominajacym o 
Jezusie byly „Zywoty cezarow" napisane przez Swetoniusza. W opisie panowania 
cesarza Klaudiusza (41–54 n.e.) Swetoniusz zapisal: „Wyrzucil z Rzymu [w 49 r.] 
wszystkich Zydow, ktorzy ciagle wywolywali rozruchy, podburzeni przez niejakiego 
Chrestosa". Zyjacy na przelomie I i II w. polityk i pisarz rzymski Pliniusz 
Mlodszy wspomnial w liscie do cesarza Trajana, ze na wschodnich rubiezach 
imperium zyja chrzescijanie, czyli ludzie, ktorzy „modla sie do Chrystusa jako 
Boga".
Najstarszym rzymskim zrodlem historycznym wspominajacym o 
Jezusie jest list napisany w 70 r. przez pewnego Syryjczyka o imieniu Mar 
Bar-Serapion. Padaja w nim bardzo wazne slowa, ktore wskazuja, ze postac Jezusa 
musiala byc powszechnie znana na Bliskim Wschodzie juz w pierwszej polowie I w. 
n.e.: „Jaka korzysc osiagneli Zydzi z tego, ze skazali swego madrego krola? 
Przeciez wkrotce potem zniklo ich krolestwo". Znamienne, ze w liscie tym 
Syryjczyk zaliczyl Jezusa do grona wielkich filozofow swiata antycznego, obok 
Sokratesa i Pitagorasa. Wszyscy oni zostali w opinii autora listu niewdziecznie 
odrzuceni przez swoich rodakow.
Nie wszystkie zrodla rzymskie z I i II w. n.e. 
jednoznacznie potwierdzaja istnienie samego Jezusa, ale zdecydowanie potepiaja 
chrzescijanstwo i jego zalozyciela. Przykladem takiego myslenia jest opinia 
pochodzacego z Afryki Polnocnej, zyjacego w II w. rzymskiego pisarza Marka 
Korneliusza Frontona, ktory z wyraznym wstretem pisal o chrzescijanskich 
obyczajach: „Inni powiadaja, ze oni czcza czesci rodne przewodnika swego i 
kaplana, modlac sie jakby do ojcowskiej sily rozrodczej. Nie wiem, czy 
podejrzenie to jest falszywe, w kazdym razie odpowiada w zupelnosci owym 
tajemniczym i niecnym rytualom. Kto dalej powiada, ze i czlowiek, ktory za swoj 
wystepek poniosl najwyzsza kare, i drzewo krzyza nieszczesne to jego swietosci, 
ten godne stracencow i zbrodniarzy postawil oltarze, by to czcili, na co 
zasluguja".
W podobnie krytycznym tonie wypowiadal sie pochodzacy z 
syryjskiej rodziny i piszacy po grecku rzymski retor i sofista Lukian z Samosat: 
„Ich pierwszy prawodawca zaszczepil im przekonanie, ze wszyscy nawzajem sa 
bracmi – od chwili, gdy sie nawroca, wypra greckich bogow, oddadza czesc temu 
ukrzyzowanemu medrcowi i beda zyc zgodnie z jego prawami".
__._,_.___
Posted by: "TomekG" <tom68@go2.pl>
.
__,_._,___
 
 
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz