W
samym centrum Miejsca Najświętszego izraelskiej świątyni
spoczywała Arka Przymierza. Była zakryta złotą przebłagalnią,
na której stały dwa złote wyobrażenia cherubów. Co
symbolizowała i jakie były jej losy?
Słowo
„arka” pochodzi od łacińskiego arca,
które oznacza skrzynię, podobnie jak hebrajskie słowo aron.
Arka była skrzynią o długości 2,5 łokcia, szerokości
i wysokości 1,5 łokcia1,
czyli około 131 × 0,78 × 0,78 cm. Jej pełna nazwa brzmi:
„Skrzynia Przymierza Jahwe Zastępów, zasiadającego na tronie
między cherubami”2,
gdyż w środku były tablice z przykazaniami Bożymi, zaś
Arka była niczym podnóżek tronu Bożego.
Zbudował
ją mistrz Besalel, obdarzony specjalną mądrością i zdolnością
do wykonania sprzętu świątynnego3.
Jako materiału użył twardego drewna akacjowego, pokrywając je
wewnątrz i zewnątrz warstwą złota4.
W dolnych rogach umieścił cztery złote pierścienie
na drążki, aby nikt jej nie dotykał w czasie transportu.
Nad nią znajdowała się szczerozłota pokrywa, zwana przebłagalnią,
na której stały dwie złote figury cherubów.
Skarb
świątyni
Uprzywilejowane
miejsce Arki w centrum Miejsca Najświętszego potwierdza jej
rolę jako fundamentu i serca całego sanktuarium5.
Prawo Boże w jej wnętrzu oznacza, że dekalog jest podstawą
rządów Bożych i normą zachowania w Królestwie Bożym.
Dekalog był podstawą każdego przymierza z Bogiem, stąd nazwa
Arka Przymierza6.
Złożone w niej prawo świadczyło o Bożym charakterze,
stąd nazwa Skrzynia Świadectwa.
W
II tysiącleciu p.n.e. panował na Bliskim Wschodzie zwyczaj
umieszczania traktatów i przymierzy w świątyni u stóp
boga7.
Na przykład w liście faraona Ramzesa II do króla
hetyckiego mowa o umieszczeniu przymierza między obu państwami
pod stopami Teszuba, hetyckiego boga, a egipska kopia
została złożona u stóp boga słońca Re8.
Analogie te wskazują na kluczową rolę tablic z przykazaniami
w Arce Przymierza, a zarazem na jej rolę jako
podnóżka Boga, którego chwała ukazywała się nad nią, skąd
Bóg przemawiał9.
Złote
skrzydła cherubów tworzyły nad Arką tron Boży, którego
podnóżkiem była Arka, zaś opoką kamienne tablice
z przykazaniami10.
Cheruby strzegły wejścia do ogrodu Eden11.
W wizji proroka Ezechiela cheruby niosły tron Boży12.
W Księdze Apokalipsy stoją przy tronie Bożym w niebie13.
Motyw cherubinów i tronu Bożego w świątyni izraelskiej
umacnia jej związek ze świątynią w niebie, która była
dla niej wzorem.
Arkę
zakrywało złote wieko zwane przebłagalnią (hebr. kapporet).
Hebrajskie słowo kapporet
oznaczało „przykrycie”. Odnosiło się do roli, jaką
spełniało to wieko, a dodatkowo obrazowało, że pojednanie
z Bogiem wymaga okrycia naszej grzesznej natury przez Jego
sprawiedliwość, abyśmy się mogli ostać w obliczu prawa
Bożego14.
Jak mówi psalm Dawida: „Błogosławiony ten, któremu odpuszczono
występek, którego grzech został zakryty!”15.
Moc
towarzysząca
Arce
Arce
Podczas
wędrówki do Ziemi Obiecanej kapłani nieśli Arkę na drążkach
przeprowadzonych przez złote pierścienie. Bóg za pośrednictwem
Arki wskazywał Izraelitom kierunek marszu i miejsca postoju16.
W jej obecności przestał płynąć Jordan, upadły mury
Jerycha, zginęły tysiące ciekawskich z Bet-Szemesz17.
Filistyni, gdy dostała się w ich ręce, postawili ją
w świątyni swego bożka, a „rano znaleziono posąg ich
boga Dagona rozbity i leżący twarzą ku ziemi przed
Skrzynią Pańską, a głowa Dagona i obie jego dłonie
leżały odcięte na progu i tylko tułów pozostał
z niego”18.
Arka,
ze względu na obecność Bożą, zyskała reputację
skrzyni pełnej nadprzyrodzonej mocy. Pobudziło to takich badaczy
jak Erich von Däniken do snucia spekulacji, że Arka była
silnym kondensatorem czy transformatorem służącym Mojżeszowi jako
radio do komunikacji z Bogiem19.
Steven Spielberg i George Lukas w filmie Poszukiwacze
zaginionej Arki ukazali ją jako
potężną broń, którą hitlerowcy chcieli wykorzystać przeciwko
aliantom. Ostatnia scena ukazuje Arkę jako obiekt okultystyczny,
kontrolowany przez moce demoniczne.
Biblia
nie wspiera żadnych przesądów, w tym o Arce. Izraelici
odnosili sukcesy, gdy trwali w przymierzu z Bogiem, którego
Arka była symbolem. Ale sama Arka nie uchroniła ich przed
porażkami, kiedy odstąpili od Boga. Dowodzi tego incydent,
jaki miał miejsce podczas wojny z Filistynami, na którą
zdesperowani, ale dalecy od Boga, sprowadzili Arkę, przesądnie
kalkulując, że odniosą zwycięstwo dzięki jej obecności.
Ponieśli porażkę pod Ebenezer, zaś Arka dostała się w ręce
Filistynów20.
Moc bowiem nie tkwiła w skrzyni, lecz w Bogu, który
nad nią manifestował swoją obecność wtedy, kiedy Izraelici
trwali z Nim w przymierzu.
Gdzie
jest
Arka Przymierza?
Arka Przymierza?
Biblia
nie mówi, co się stało z Arką Przymierza, która nie
powróciła już do nowej świątyni izraelskiej, zbudowanej
po niewoli babilońskiej. Teorii jest kilka. Według jednej
z nich, spopularyzowanej w filmie Poszukiwacze
zaginionej Arki, uprowadził ją
faraon Szeszonk w X wieku p.n.e., który najechał Izrael
po śmierci króla Salomona (970-931). Jednakże ani Biblia, ani
egipskie hieroglify nie wymieniają Jerozolimy wśród miast
zdobytych przez tego faraona, co jest znamienne. Król Judei uratował
Jerozolimę przed szturmem, płacąc Szeszonkowi wysoki trybut. Wśród
przekazanych mu złotych przedmiotów nie było Arki21.
O błędności tej tezy świadczy zapis, że była w Jerozolimie
za czasów króla Jozjasza (640-609), a więc trzysta lat
po najeździe Szeszonka22.
Arka
zniknęła ze świątyni między czasami króla Jozjasza
(640-609) a powrotem z niewoli babilońskiej, gdyż zgodnie
z żydowską Miszną nie było jej w świątyni izraelskiej
zbudowanej przez Zorobabela po niewoli babilońskiej23.
Naocznie przekonał się o tym rzymski wódz Pompejusz, który
z ciekawości wszedł w 63 roku p.n.e. do przybytku
w Jerozolimie, podobnie jak Tytus w 70 roku n.e. Obaj
podali, że Miejsce Najświętsze było puste24.
Żydzi,
po powrocie z niewoli babilońskiej, przywieźli lub
odtworzyli sprzęt, jaki zabrali Babilończycy pod wodzą króla
Nabuchodonozora w VI wieku p.n.e. Nie myśleli jednak
o rekonstrukcji Arki Przymierza, gdyż najważniejsza była jej
zawartość — tablice z przykazaniami, które stanowiły
o przymierzu z Bogiem. Bóg zapisał je własnym palcem,
dlatego odtworzenie ich nie wchodziło w grę. Bez tablic
z przykazaniami Arka byłaby tylko pustą skrzynią.
Czy
Arka Przymierza dostała się w ręce Babilończyków? Chyba
nie, gdyż nie ma jej w spisie przedmiotów, jakie zabrali
ze świątyni w Jerozolimie, ani wśród tych, które
wróciły do niej po niewoli25.
Według starożytnych źródeł Arkę Przymierza i Namiot
Spotkania wyniesiono ze świątyni Salomona, zanim Jerozolima
wpadła w ręce Babilończyków26.
Według
międzytestamentalnych źródeł żydowskich całym przedsięwzięciem
kierował prorok Jeremiasz: „Z Bożego polecenia prorok kazał
nieść za sobą Namiot i Arkę, gdy wyszedł. Kiedy zaś
wszedł na górę, na którą Mojżesz wstąpił
i przyglądał się dziedzictwu Bożemu, przyszedłszy tam,
znalazł Jeremiasz pomieszczenie w postaci pieczary. Umieścił
tam namiot, Arkę i ołtarz kadzenia, a wejście zarzucił
kamieniami. Kilku z tych, którzy mu towarzyszyli, powróciło,
aby zaznaczyć drogę, ale już nie mogli jej odnaleźć”27.
Prorok
Jeremiasz miał przystęp do świątyni, gdyż pochodził
z rodziny kapłańskiej. Sugerowana wyżej przez Drugą Księgę
Machabejską góra Nebo leży kilkadziesiąt kilometrów
od Jerozolimy. Tak odległa lokalizacja jest wątpliwa, gdyż
trzeba by wielu wtajemniczonych, aby zanieść tam Arkę i Namiot
Spotkania, nie zwracając na siebie uwagi.
Wydaje
się, że powyższa wskazówka miała odwrócić uwagę
od prawdziwego schowka, który musiał być bliżej Jerozolimy,
być może w niej samej. Wielu uważa, że w czasach
Salomona (970-931) lub króla Jozjasza (640-609) wykonano
pod Wzgórzem Świątynnym grotę, w której chowano Arkę
w obliczu najazdu. Niestety, podziemia dawnej świątyni są
niedostępne, gdyż nad nimi wznieśli swoje święte budowle
muzułmanie. Oficjalne prace wykopaliskowe są tam niemożliwe, a co
do nieoficjalnych...
Podziemny
korytarz
W
1981 roku Meir Yehuda Getz, naczelny rabin Izraela, kierował budową
synagogi w Jerozolimie. Pracowali za Murem Zachodnim,
zwanym Ścianą Płaczu, który otaczał teren dawnej świątyni
Heroda. Robotnicy usuwali kawał skały, aby umocować w niej
tak zwaną arkę, czyli specjalną niszę, w której przechowuje
się w synagogach Torę, czyli Pięcioksiąg Mojżeszowy.
Z
otworu wykutego w ścianie zaczęła lać się woda. Poszukując
jej źródła, natrafili na podziemną grotę o długości
25 × 30 × 8 m. Rabin Getz zorientował się szybko, że odkryli
wejście do tak zwanej Bramy Warrena, przed którą niegdyś
znajdowało się Miejsce Najświętsze świątyni izraelskiej.
Brama
Warrena leży przy południowym krańcu tunelu ciągnącego się
około 300 m wzdłuż Muru Zachodniego ku dawnej twierdzy
Antonia. Nazywano go Tunelem Rabinackim, gdyż zapewne służył
kapłanom usługującym w świątyni. We wrześniu 1996
roku próba otwarcia jego części, zwanej Tunelem Hasmonejskim,
która przechodzi w pobliżu twierdzy Antonia pod Via
Dolorosa, zakończyła się protestem Palestyńczyków i zamieszkami,
w których zginęły 53 osoby.
Rabini
wybrali wówczas dziesięciu zaufanych mężów, aby na czele
z Getzem i Gorenem po kryjomu kontynuowali ekskawację.
Wierzyli, że w podziemiach za Bramą Warrena jest sekretne
przejście wiodące do podziemnej komnaty pod Miejscem
Najświętszym dawnej świątyni. Wybranych mężczyzn czekało
półtora roku ciężkiej pracy. Zaraz na początku znaleźli
długie schody prowadzące głęboko w dół, ale dno wypełniała
woda z mułem, którą najpierw musieli wypompować, aby posuwać
się dalej.
Na
końcu wybili niewielki otwór w podziemnej krypcie i skierowali
przezeń światło latarki. Jak twierdzili, zobaczyli przez ten otwór
kilka świątynnych artefaktów. Wśród nich była Arka Przymierza,
częściowo przywalona kamieniami, które przygniotły jednego
z cherubinów, ale drugi był nietknięty.
Prace
te trzymano w największej tajemnicy, aby nie zwrócić uwagi
muzułmanów ani radykalnych żydowskich zwolenników odbudowy
świątyni. Wszyscy biorący w nich udział zaprzysięgli
milczenie, dlatego nawet po 10 latach mało kto wiedział, że
prace rabinów w podziemiach miały na celu odszukanie
Arki.
Rabini
potrzebowali jeszcze około roku, aby spenetrować i oczyścić
ostatnie 12 metrów dzielących ich od podziemi samej świątyni,
kiedy informacja o wykopaliskach przedostała się do prasy.
Najwyższa Rada Muzułmańska wezwała muzułmanów do protestów
przeciwko wykopaliskom prowadzonym pod terenem, który jest
święty dla islamu.
Arabowie
zarządzili strajk generalny. Wkrótce na miejsce przybyły
policja i wojsko, aby chronić rabinów i ich ludzi przed
ukamienowaniem. Gershom Salomon, który brał udział w tych
wykopaliskach, tak wspomina przebieg wydarzeń: „Właśnie
odkryliśmy kolejny mur blokujący tunel. Pamiętam, że kilku z nas
wraz z rabinem Getzem zabrało się za burzenie go, gdyż
ulokowane za nim przejście prowadziło do miejsca
pod podłogą świątyni, gdzie przechowywano Arkę Przymierza,
Menorę i inne naczynia świątynne. Byliśmy tak blisko. Tak
blisko! Ale właśnie wtedy Arabowie wszczęli demonstracje przeciwko
naszym aktywnościom”29.
Arabowie,
kiedy zorientowali się, jaki jest zasięg prac prowadzonych przez
rabinów, wkopali głęboko w ziemię żelbetonowe filary, aby
zabezpieczyć się na przyszłość przed podobnymi podkopami.
Wejście do Bramy Warrena zabetonowano. Nawet zwolennicy
odbudowy świątyni opowiedzieli się za pozostawieniem podziemi
w spokoju, aby nie prowokować rozruchów. W 1992 roku
nadano powierzchni muru przy wejściu do podziemi wygląd
naturalnej skały, aby świeży beton nie wywoływał ciekawości
turystów ani zainteresowania tunelem.
Tak
więc w dalszym ciągu nie wiemy na pewno, czy Arka
istnieje i czy ukryto ją w podziemiach dawnej świątyni
izraelskiej. Natomiast wiemy, że tak jak pierwowzór świątyni
Bożej na ziemi znajduje się w niebie, tak też czytamy,
że znajduje się w nim Arka Przymierza. Apostoł Jan napisał:
„Potem świątynia Boga w niebie się otwarła i Arka
Jego Przymierza ukazała się w Jego świątyni”30.
Alfred
J. Palla
1
Zob. Wj 25,10. 2
1 Sm 4,4. 3
Zob. Wj 37,1. 4
Zob. Wj 25,11; 37,1-9. 5
Zob. J. Lemański, Księga Wyjścia,
s. 534. 6
Zob. Ap 11,19; 15,5. 7
Zob. N.M. Sarna, Exploring Exodus,
s. 209. 8
Zob. U. Cassuto, A Commentary on
the Book of Exodus, s. 331.
9 Zob. 1 Krn 28,2; Ps 99,5; 132,7, La 2,1; Lb 7,89. 10 Zob. 1 Sm 4,4; 2 Sm 6,2; Ps 80,2; 2 Krl 19,15; Iz 37,16; 1 Krn 28,2; Jr 3,16-17; Wj 25,16.21. 11 Zob. Rdz 3,24. 12 Zob. Ez 1,5-28. 13 Zob. Ap 4,6-8. 14 Zob. U. Cassuto, dz. cyt., s. 332. 15 Ps 32,1.
16 Zob. Lb 10,33. 17 Zob. Joz 3,13; 6,13.20; 1 Sm 6,19. 18 1 Sm 5,4. 19 Zob. E. von Däniken, Chariots of the Gods?, New York, 1971, s. 40. 20 Zob. 1 Sm 4,10-18. 21 Zob. 1 Krl 14,25-26. 22 Zob. 2 Krn 35,3. 23 Zob. Miszna, Moed, Joma, 5:2; 3:14. 24 Zob. Tacyt, Dzieje, 5, 9:1. 25 Zob. Jr 52,17-23; Ezd 1,9-11. 26 Zob. Druga Księga Machabejska 2,4-6; J. Flawiusz, Wojna żydowska, 5, 5:5. 27 Druga Księga Machabejska, 2,4-6. 29 Wywiad z Gershomem Salomonem [cyt. w:] R. Price, In search of Temple Treasures, s. 169. 30 Ap 11,19.
9 Zob. 1 Krn 28,2; Ps 99,5; 132,7, La 2,1; Lb 7,89. 10 Zob. 1 Sm 4,4; 2 Sm 6,2; Ps 80,2; 2 Krl 19,15; Iz 37,16; 1 Krn 28,2; Jr 3,16-17; Wj 25,16.21. 11 Zob. Rdz 3,24. 12 Zob. Ez 1,5-28. 13 Zob. Ap 4,6-8. 14 Zob. U. Cassuto, dz. cyt., s. 332. 15 Ps 32,1.
16 Zob. Lb 10,33. 17 Zob. Joz 3,13; 6,13.20; 1 Sm 6,19. 18 1 Sm 5,4. 19 Zob. E. von Däniken, Chariots of the Gods?, New York, 1971, s. 40. 20 Zob. 1 Sm 4,10-18. 21 Zob. 1 Krl 14,25-26. 22 Zob. 2 Krn 35,3. 23 Zob. Miszna, Moed, Joma, 5:2; 3:14. 24 Zob. Tacyt, Dzieje, 5, 9:1. 25 Zob. Jr 52,17-23; Ezd 1,9-11. 26 Zob. Druga Księga Machabejska 2,4-6; J. Flawiusz, Wojna żydowska, 5, 5:5. 27 Druga Księga Machabejska, 2,4-6. 29 Wywiad z Gershomem Salomonem [cyt. w:] R. Price, In search of Temple Treasures, s. 169. 30 Ap 11,19.
„I
uczynią arkę z drzewa akacjowego; jej długość będzie
wynosiła dwa i pół łokcia; jej wysokość półtora łokcia
i jej szerokość półtora łokcia. I pokryjesz ją
szczerym złotem wewnątrz i zewnątrz, i uczynisz na niej
dokoła złote wieńce. Odlejesz do niej cztery pierścienie
ze złota i przymocujesz je do czterech jej krawędzi:
dwa pierścienie do jednego jej boku i dwa do drugiego
jej boku. Rozkażesz zrobić drążki z drzewa akacjowego
i pokryjesz je złotem. I włożysz drążki te
do pierścieni po obu bokach arki celem przenoszenia jej.
Drążki pozostaną w pierścieniach arki i nie będą
z nich wyjmowane. I włożysz do arki Świadectwo,
które dam tobie. I uczynisz przebłagalnię ze szczerego
złota: długość jej wynosić będzie dwa i pół łokcia,
szerokość zaś półtora łokcia; dwa też cheruby wykujesz
ze złota. Uczynisz zaś je na obu końcach przebłagalni.
Jednego cheruba uczynisz na jednym końcu, a drugiego
cheruba na drugim końcu przebłagalni. Uczynisz cheruby
na końcach górnych. Cheruby będą miały rozpostarte skrzydła
ku górze i zakrywać będą swymi skrzydłami
przebłagalnię, twarze zaś będą miały zwrócone jeden
ku drugiemu. I ku przebłagalni będą zwrócone
twarze cherubów. Umieścisz przebłagalnię na wierzchu arki,
w arce zaś złożysz Świadectwo, które dam tobie. Tam będę
się spotykał z tobą i sponad przebłagalni i spośród
cherubów, które są ponad Arką Świadectwa, będę z tobą
rozmawiał o wszystkich nakazach, które dam za twoim
pośrednictwem Izraelitom” (Wj 25,10-22).
Znaki Czasu lipiec-sierpień 2014 www.sklep.znakiczasu.pl
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz