Od najdawniejszych czasów na całym niemal świecie  obchodzi się wiosną 
święto odrodzenia życia, z którym powiązane są symbole  zająca i jajka, a 
także poprzedzający je 40-dniowy post. Jaka jest jego  geneza?
Wiosenne święto przypada na czas, kiedy Arka spoczęła na stałym  lądzie, 
gdyż oznaczało to zakończenie potopu. Odtąd niemal wszystkie kultury  
świata obchodzą w tym czasie święto odrodzenia życia, które ma swoje  
korzenie w potopie, podobnie jak Święto Zmarłych i Nowy Rok.
Na pamiątkę  rozpoczęcia potopu obchodzono na przełomie października i 
listopada Święto  Zmarłych. Noe przebywał w Arce rok, dlatego starożytni 
Egipcjanie,  Fenicjanie, Żydzi, Hindusi, Asyryjczycy, Persowie i Celtowie 
obchodzili Nowy  Rok jesienią. Z kolei Rzymianie celebrowali rozpoczęcie 
Nowego Roku na  wiosnę, a Żydzi, Babilończycy i Chińczycy zarówno 
jesienią, jak i wiosną.  Przyczyną tej ambiwalencji były dwa różne 
wydarzenia. Jedne z nich to  opuszczenie Arki jesienią, a drugie to 
zatrzymanie Arki na górach Ararat.  Nastąpiło to 17 dnia siódmego 
miesiąca, zwanego później Nisan, który  przypadał na przełom marca i 
kwietnia (Rdz.8:4).
Związek potopu z  wiosennym świętem odrodzenia widać między innymi w 
40-dniowym poście, który  je poprzedzał. 40-dniowy post upamiętniał 40 
dni potopu (Rdz.7:12).  Stosowano go od Egiptu, przez Babilonię, Persję, 
aż po aztecki Meksyk.  W  pogańskich religiach 40-dniowy post obchodzono 
na pamiątkę pogrzebania Noego  - Dionizosa, Adonisa, Attisa, Tamuza, 
Ozyrysa, który później powstawał do  życia. 40-dniowy post przejął od 
pogan i zachował w swej liturgii między  innymi Kościół prawosławny i 
rzymsko-katolicki.
W czasie postu  poprzedzającego wiosenne święto, pogan obowiązywała 
wstrzemięźliwość  seksualna. Na przykład marcowe Matronalia obchodzono w 
Rzymie w poście i  celibacie.  Po nich dopiero przychodziły Cerealia i 
Floralia celebrujące  obfitość i płodność. Wyjaśnieniem dla tych 
zwyczajów może być żydowska  tradycja, które podaje, że ludzie i 
zwierzęta żyli w celibacie, aż Arka  zatrzymała się na lądzie stałym. 
Wyjaśnia to również, dlaczego święto  następujące po okresie postu i 
celibatu cechował seksualizm, a nawet  rozwiązłość.
Prokreacyjny aspekt wiosennego święta odrodzenia życia  reprezentował 
zając, znany z niezwykłej płodności. Zając poświęcony był  patronce tego 
święta - Wielkiej Matce - bogini płodności, która początkowo  była 
jedynie alegorią Arki Noego. Niektóre z tych bogiń, na przykład  Demeter, 
ukazywano nawet z zajęczą głową.
Nazwa wiosennego święta brzmi  po angielsku Easter, a po niemiecku 
Osterfest. Bierze się ona od jednej z  bogiń płodności, którą zwano 
Ostara (Eastre), Isztar czy Asztarte. Ostarę  wyobrażano z zającem 
znoszącym... jaja.  Symbolika ta wiązała się z Arką  Noego. Jajo rozcięte 
wzdłuż na pół ma kształt statku, dlatego w  starożytności używano go wraz 
z półksiężycem jako symbolu Arki. Z Arki, tak  jak ze skorupy wylęgło się 
życie po potopie. Z tego względu poświęcenie jaja  było jedną z głównych 
ceremonii w misteriach Wielkiej Matki, a także postaci  wzorowanych na 
Noem, takich jak Dionizos czy Ozyrys.
Mity wielu narodów  wywodzą życie na ziemi z Prajaja, które unosiło się 
na wodach Chaosu, będąc  pierwszą zasadą porządku na ziemi. W hinduskich 
mitach Jajo Świata pływało  po Praoceanie, aż po roku wyłonił się z niego 
pierwszy człowiek.  Biblia  potwierdza, że ludzie i zwierzęta spędzili w 
Arce jeden rok (Rdz.8:14).  Upaniszady podają, że na początku było Jajo, 
które po roku wydało z siebie  wszystko to, co jest na ziemi.  Rzymianie 
mieli powiedzenie: Omne vivum ex  ovo, czyli "Wszelkie życie pochodzi z 
jaja". Koreańczycy uważali, że z owego  jaja wyszedł pierwszy król. 
Chińczycy uważali, że ich Pan Gu miał w nim swój  początek. Hindusi zaś, 
że z jaja wyszedł pierwszy człowiek Pradźapati.   Według Inków, Kosmiczne 
Jajo symbolizowało boga Huiracochę, z którego  wywodzili się wszyscy 
ludzie.  Jeden z greckich hymnów orfickich zawiera  inwokację do 
pierwszego człowieka, zwanego Ovo genitus (Człowiek poczęty z  Jaja), 
który błąkał się "pod rozległym niebem w jaju, z którego się  narodził".
Jajo w mitach nie jest początkiem stworzenia, lecz początkiem  
odrodzenia, jak zauważył wybitny religioznawca Mircea Eliade.  Świat po  
potopie nie został bowiem stworzony od nowa, lecz odrodził się z tego,  
co Bóg zachował w Arce, dlatego starożytni ukazywali Arkę alegorycznie  
jako jajo, z którego na powrót zrodziło się życie. Za sprawą Arki życie  
odrodziło się na nowo, dlatego jajo było symbolem zmartwychwstania.  
Gliniane jajka występują w dawnych grobach w Rosji czy Szwecji; w  
grobach beockich odkryto posążki Dionizosa z jajkiem, a w Egipcie symbol  
jajka występuje czasem przy mumiach jako wyraz nadziei na przebudzenie  
ze śmierci.  Jajo symbolizowało Arkę Noego, a zając płodność  
przechowanych w niej zwierząt, dlatego zając i jajko towarzyszyły  
obchodom wiosennego święta odrodzenia życia, które przypadało na czas  
zatrzymania się Arki na lądzie stałym. W krajach południowych symbolem  
święta odrodzenia był granat, gdyż obfitość nasion tego owocu  
symbolizowała nasiona zabrane przez Noego do Arki. Nie przypadkiem,  
wielkie boginie, które w starożytności personifikowały Arkę (np. Rea,  
Isztar, Hera, Demeter), wyobrażano zwykle z jabłkiem granatu lub kłosami  
zboża.
Wielkim boginiom płodności przydawano atrybuty symbolizujące Arkę:  
półksiężyc, jajko, owoc granatu, gołąb, a także... statek. Tego  
ostatniego atrybutu nie da się logicznie wyjaśnić inaczej, jak tylko  
identyfikacją z Arką Noego, a statek towarzyszył wszystkim wielkim  
boginiom. Niesiono go w procesji podczas marcowego święta ku czci  
egipskiej Izydy.  Ozyrys w czasie jesiennego święta wchodził do  
pływającego statku-księżyca Izydy, a wiosną z niego wychodził.  
Sumeryjska Inana także miała swoją łódź. Fenickie monety ukazują  
Asztarte stojącą na statku.  Hinduska Durga (Bhavani) miała statek zwany  
Arghą, którym podróżował po oceanie Śiwa.  Tacyt napisał, że nawet  
germańskie plemię Swewów czciło swoją Izydę pod symbolem statku.  Grecy  
kładli łódki z kwiatami u stóp Hery. Według Pauzaniasza łodzie  
poświęcano rzymskiej Ceres, ukazując ją ze statkiem na kolanach.  
Celtycka wielka bogini Ceridwan miała córkę poczętą ze sternikiem tej  
Arki, która przetrwała potop, dlatego jej córka nosiła przydomek  
Creirddylad ("Unoszona na Wodzie"),  a druidzi na pamiątkę statku  
Ceridwan nosili amulety w kształcie łodzi.  Dianę zwano Królową Fal i  
Protektorką statków.  Afrodytę czczono jako Euploię, czyli "Łaskawą w  
Podróży Morskiej", której żeglarze i rybacy składali ofiary.  Wszystkie  
wielkie boginie nosiły przydomek Gwiazdy Morza (łac. Stella Maris) i  
Królowej Morza, ponieważ personifikowały Arkę Noego. W późniejszych  
czasach poganie, nieświadomi korzeni swoich mitów, zaczęli traktować tę  
przenośnię dosłownie. Niemniej mity o Wielkiej Matce są pełne aluzji do  
Arki. Na przykład w greckich mitach Leda, gdy zaszła w ciążę z Zeusem i  
za sprawą Hery nie mogła począć na lądzie stałym, dlatego wędrowała po  
świecie w poszukiwaniu innego miejsca, aż zatrzymała się na pływającej  
wyspie (częsty symbol Arki). Tu zrodziła Jajo Świata, z którego wykluło  
się całe życie na ziemi. Leda rodziła wsparta o górę, co może być aluzją  
do tego, że spoczęła i "poczęła" zawarte w niej życie na górach Ararat.  
  Z mistycznego jaja wykluła się syryjska Dercete, zwana też Afrodytą  
(Wenus).  W Babilonii wierzono, że życie powstało z jaja, które spadło  
do wody z nieba. W wielu z tych mitów pojawia się gołąb, który unosi się  
nad jajem, tak jak w biblijnej historii gołąb unosił się nad Arką.  
Gołąb, podobnie jak zająć, poświęcony był w starożytności Wielkiej  
Bogini, która była alegorią Arki.
Wielka Bogini była w mitach córką, żoną  lub matką... pierwszego 
człowieka. W przenośni można uznać, że tak było w  istocie, gdyż Noe był 
zarówno twórcą Arki, jak jej synem, ponieważ  alegorycznie Arka 
"zrodziła" go po potopie. Noe z rodziną pozostał w pamięci  wielu ludów, 
często postrzegany jako bóg, choć uważany za śmiertelnego.  Egipskie 
Teksty z Piramid wskazują, że Ozyrys i Izyda byli śmiertelni, a  status 
bogów otrzymali dopiero po śmierci.  Pierwsi egipscy bogowie  stanowili 
Ogdoadę, czyli Wielką Ósemkę.  W wielu mitologiach zachowała się  pamięć 
o 8 osobach, które przetrwały potop i dały początek życiu na ziemi,  np. 
hinduski Menu i celtycki Artur przetrwali w statku z siedmioma  
kompanami. Czasem były to 4 pary, które dały początek ludzkości, na  
przykład Inkowie wierzyli, że ich dynastię założyło 8 osób: 4 bracia i 4  
siostry.
Liczne zwyczaje i mity mają swój początek w doświadczeniach  Noego. 
Jednym z nich jest wiosenne święto, które poganie obchodzili na  pamiątkę 
spoczęcia Arki na lądzie stałym po 40 dniach potopu. Odtąd, wiele  
starożytnych ludów, często po 40-dniowym poście, obchodziło na przełomie  
marca i kwietnia święto celebrujące odrodzenie życia na ziemi, a do jego  
głównych symboli, oprócz statku, należało jajko, symbolizujące Arkę, a  
także zając, który reprezentował płodność zachowanych w niej zwierząt,  
które szybko zapełniły świat.
Czy nie jest znamienne to, że 17-go Nisan  nastąpiły trzy największe 
wydarzenia w dziejach ludzkości? Arka osiadła 17  Nisan na górze Ararat, 
co dało rodzinie Noego nadzieję na nowy początek po  potopie. Izraelici 
przeszli przez Morze Czerwone 17-go Nisan w nadziei, że  po niewoli 
egipskiej odziedziczą Ziemię Obiecaną. 17-go Nisan zmartwychwstał  Jezus 
Chrystus, oferując całej ludzkości zbawienie z grzechów. Na pamiątkę  
jednej z nich Żydzi do dziś obchodzą na wiosnę Paschę, a wielu  
chrześcijan Wielkanoc na pamiątkę zmartwychwstania Chrystusa.
Autor:
Pastor  dr Alfred Palla http://www.betezda.pl/    
( Uwaga ! Bardzo ciekawy film nakręcony przez żydów adwentystów o tym  jak obchodzą paschę przetłumaczony przez nadzieja.tv .Został opatrzony dogłębnym  komentarzem
http://www.vimeo.com/9940144  )
.  Henry A. Layard, Nineveh and Babylon, s. 93; Humboldt, Mexican 
Researches,  t. I., s. 404; Wilkinson, Egyptian Antiquities, t. 1, s. 
278; Landseer,  Sabean Researches, s. 112; cyt. w: Alexander Hislop, The 
Two Babylons, s.  104-105.
 . Barbara G. Walker, The Women's Encyclopedia of Myths and Secrets,  s. 
v. "Matronalia", s. 624.
  . Robert Graves, Mity hebrajskie, s.  118.
  . Roy Willis, Słownik mitów, s.v. "Zające i króliki", s. 233.
  .  Roy Willis, Słownik mitów, s.v. "Zające i króliki", s. 233.
  . Alexander  Hislop, The Two Babylons, s. 108.
  . Satapatha Brahmana, 11, 1:6, 1.
  .  Chandogya Upanishad 3:19; w: Sources orientales, I, La naissance du 
monde,  s. 354.
  . Jean Chevalier, Alain Gheerbrant, The Penguin Dictionary of  Symbols, 
s.v. "Egg", s. 337.
  . Jean Chevalier, Alain Gheerbrant, The  Penguin Dictionary of Symbols, 
s.v. "Egg", s. 338-339.
  . Hymny Orfików,  Do Protogonosa, 6:1-4.
  . Mircea Eliade, Patterns in Comparative Religion,  s. 414-415.
  . Athanasius Kircher, Adipus Agyptiacus, t. 3, s. 124; cyt. w:  J. E. 
Cirlot, A Dictionary of Symbols, s.v. "Egg", s. 94.
  . Manfred  Lurker, Leksykon bóstw i demonów, s.v. "Persefona", s. 208.
  . Manfred  Lurker, Leksykon bóstw i demonów, s.v. "Izyda", s. 128.
  . George S. Faber,  The Origin of Pagan Idolatry, t. 3, s. 24.
  . Sprawdzić - Euzebiusz z  Cezarei, Praeperatio Evangelica, 1:10.
  . George S. Faber, The Origin of  Pagan Idolatry, t. 1, s. 178.
  . Tacyt, Germania, 9.
  . Pauzaniasz,  Phoc., s. 662; George S. Faber, The Origin of Pagan 
Idolatry, t. 3, s.  28.
  . George S. Faber, The Origin of Pagan Idolatry, t. 1, s. 191.
  .  Davies, Mythology of British Druids, s. 277.
  . Pauzaniasz, Corinth, s. 98;  Starbon, Geog, 8, 361; Apolloniusz, 
Argon, 1:570
  . Dictionary of  Deities and Demons in the Bible, s.v. "Aphrodite", s. 66.
  . Michael Grant,  John Hazel. Kto jest kim w mitologii klasycznej, s.v. 
"Leto", s. 181.
  .  Hyginus, Fabulae, 197.
  . Anthony S. Mercatante, Who's Who in Egyptian  Mythology, s.v. "Isis", 
s. 73.
  . Anthony S. Mercatante, Who's Who in  Egyptian Mythology, s.v. 
"Ogdoad", s. 111.
  . Jean Chevalier, Alain  Gheerbrant, The Penguin Dictionary of Symbols, 
s.v. "Eight", s. 343.
  .  Władysław Kopaliński, Słownik symboli, s.v. "Jajo", s  114-115.
 
 
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz