piątek, 2 grudnia 2022

komentarz do lekcji szkoły sobotniej pastora Janka Polloka

 

Ogień piekielny

Felieton do Szkoły Sobotniej na 3 grudnia 2022

Jeśli dusza ludzka nigdy nie umiera, to musi gdzieś odejść, gdy umrze ciało. Błędne zrozumienie ludzkiej natury doprowadziło do brzemiennych w skutki błędów teologicznych. W tym tygodniu zajmiemy się niektórymi z tych niebiblijnych teorii, jak również spojrzymy na biblijne koncepcje na temat tego co dzieje się z człowiekiem po śmierci. Adwentyści dnia siódmego nie wierzą w istnienie wiecznie płonącego piekła, ale wierzą w piekło. Na czym polega różnica?

Z perspektywy teologii biblijnej słowo „piekło” należy przetłumaczyć albo jako słowo „grób”, albo transliterować hebrajskie słowo szeol. Według autorów Starego Testamentu wszystkie osoby, które zmarły poszły do szeolu. W starotestamentowej konwencji literackiej piekło jest „zimne”. Zmarli po prostu dołączali do swoich ojców w zimnym piekle - szeol. Osoby zmarłe są odcięte od Boga i wszystkiego co żyje.

W Nowym Testamencie idea „gorącego” piekła jest przedstawiona w księdze Objawienia 20. Apostoł Jan przedstawia piekło w formie ognistego jeziora. Aby opisać jezioro ognia wykorzystał bardzo żywą metaforykę. Oto lista istot, które trafią do ognistego jeziora: diabeł, fałszywy prorok, śmierć, hades/grób oraz wszyscy których imiona nie są zapisane w księdze życia.



Nieśmiertelne robaki:

Marek 9,42-48

42 A kto by zgorszył jednego z tych maluczkich, którzy wierzą, temu lepiej by było, by zawiesić na jego szyi kamień młyński, a jego wrzucić do morza. 43 A jeśli cię gorszy ręka twoja, odetnij ją; lepiej jest dla ciebie wejść kaleką do żywota, niż mieć dwoje rąk, a pójść do piekła, w ogień nieugaszony, 44 gdzie robak ich nie umiera, a ogień nie gaśnie. 45 A jeśli cię gorszy noga twoja, odetnij ją; lepiej jest dla ciebie wejść kulawym do żywota, niż mieć dwie nogi, a być wrzuconym do piekła,46 gdzie robak ich nie umiera, a ogień nie gaśnie. 47 I jeśli cię gorszy oko twoje, wyłup je; lepiej jest dla ciebie jednookim wejść do Królestwa Bożego, niż mieć dwoje oczu, a być wrzuconym do piekła,48 gdzie robak ich nie umiera, a ogień nie gaśnie.

Izajasz 66,24

Gdy wyjdą, będą oglądać trupy ludzi, którzy odstąpili ode mnie; bo robak ich nie zginie, a ogień ich nie zgaśnie i będą obrzydliwością dla wszelkiego ciała.

Zarówno w ewangelii Marka, jak i w księdze Izajasza (którą cytuje Marek) robak nie jest symbolem życia wiecznego, ale zniszczenia. Podobnie jak ogień „wieczny” płonie tak długo, aż nic nie zostaje, tak samo robak pożera tak długo, aż nic nie zostaje.

W jaki sposób Iz 66,24 pomaga nam zrozumieć i wyjaśnić kłopotliwe wyrażenie „robak ich nie umiera” z Mk 9,42–48? Czego dotyczy fragment z Izajasza 65 i 66? Z kontekstu księgi Izajasza wynika, że jest to odniesienie do warunków jakie istniały na początku w Edenie – całe stworzenie było z Bogiem i obecnie całe stworzenie oddaje cześć przed Jego obliczem, tak jak było to zaplanowane na początku w Rdz 2-3.



Ogień wieczny, który trawi i niszczy:

Malachiasz 3,19

Bo oto nadchodzi dzień, który pali jak piec. Wtedy wszyscy zuchwali i wszyscy, którzy czynili zło, staną się cierniem. I spali ich ten nadchodzący dzień - mówi Pan Zastępów - tak, że im nie pozostawi ani korzenia, ani gałązki.

Ju 7

7 …tak też Sodoma i Gomora i okoliczne miasta, które w podobny do nich sposób oddały się rozpuście i przeciwnemu naturze pożądaniu cudzego ciała, stanowią przykład kary ognia wiecznego za to.

Podobnie jak robak, który jest symbolem zniszczenia, tak samo ogień trawi, dopóki paliwo się nie wyczerpie. W taki sposób został zilustrowany ogień piekielny. Ogień piekielny, nie trwa wiecznie, ale tylko tak długo, na ile starcza paliwa.



Święci w czyśćcu. Druga szansa?

Według doktryny o czyśćcu, po śmierci człowieka możliwe jest oczyszczenie tak aby dana osoba mogła przejść do nieba. Kilka wersetów w Biblii wskazuje, że taka doktryna nie jest zgodna z teologią biblijną

Koh 9,10 „Na co natknie się twoja ręka, abyś to zrobił, to zrób według swojej możności, bo w krainie umarłych, do której idziesz, nie ma ani działania, ani zamysłów, ani poznania, ani mądrości.”.

Ez 18,20-22 „Człowiek, który grzeszy, umrze. Syn nie poniesie kary za winę ojca ani ojciec nie poniesie kary za winę syna. Sprawiedliwość będzie zaliczona sprawiedliwemu, a bezbożność spadnie na bezbożnego. 21 Lecz gdy bezbożny odwróci się od wszystkich swoich grzechów, które popełnił, i będzie przestrzegał wszystkich moich przykazań, i będzie wykonywał prawo i sprawiedliwość, na pewno będzie żył, nie umrze. 22 Nie będzie mu się przypominać żadnych jego przestępstw, które popełnił, będzie żył przez sprawiedliwość, którą się kierował.

Hbr 9,27 „A jak postanowione jest ludziom raz umrzeć, a potem sąd,”

Kohelet 9,10 naucza, że gdy ktoś umiera, to wszystko się kończy. Ezechiel 18,20-22 zwraca uwagę, że grzech jest sprawą ściśle indywidualną. Autor listu do Hebrajczyków 9,27 wskazuje, że sąd nastąpi po śmierci i nie będzie stanu pośredniego.



Życie wieczne tylko przez Chrystusa.

Autor listu Jana (1 Jn 5,12) wyjaśnia, że życie wieczne nie jest czymś „naturalnym”, ale przychodzi jedynie od Boga i jest darem.

1Jn 5,12 „Kto ma Syna, ma żywot; kto nie ma Syna Bożego, nie ma żywota.”









DO PRZEMYŚLENIA



Wiara w piekło zakłada, że po śmierci człowiek zaczyna świadomą egzystencję. Jednak według autorów biblijnych, człowiek został stworzony jako jedność ciała, umysłu i ducha, co zostało wyrażone jako "żyjąca dusza". Upadek dotyczył wszystkich aspektów ludzkości pojmowanej jako całość (nie istnieje „dobra” część, na którą grzech nie miał wpływu). Umieramy w całości (żadna część nie przeżywa śmierci) i zmartwychwstaniemy w całości (wszystkie części zostaną połączone). Jeżeli ta jedność zostanie rozdzielona, to pociąga to za sobą daleko idące konsekwencje. Niektórzy ludzie wykorzystują teksty biblijne, aby udowodnić ideę wiecznie płonącego piekła, inni z kolei stosują argumenty filozoficzne.



Autorzy biblijni pokazują różne typy kar np. Łk 12,47 – kara w postaci „razów”). Co oznaczają takie pojęcia jak „ogień wieczny” (Mat. 18,8) lub „ogień nieugaszony” (Mk 9,43) w świetle Ml 3,19 i Jud 7?

Malachiasz 3,19 „Bo oto nadchodzi dzień, który pali jak piec. Wtedy wszyscy zuchwali i wszyscy, którzy czynili zło, staną się cierniem. I spali ich ten nadchodzący dzień - mówi Pan Zastępów - tak, że im nie pozostawi ani korzenia, ani gałązki.

Judy 7 „…tak też Sodoma i Gomora i okoliczne miasta, które w podobny do nich sposób oddały się rozpuście i przeciwnemu naturze pożądaniu cudzego ciała, stanowią przykład kary ognia wiecznego za to.”



W jaki sposób te fragmenty mogą pomóc nam lepiej zrozumieć koncepcję „wieczności” (np. Hbr 6,2 „wieczny sąd”)?


Hbr 6,2

2 nauki o obmywaniach, o wkładaniu rąk, o zmartwychwstaniu i o sądzie wiecznym.



W jaki sposób możemy przekonać ludzi, że to co nam pozostaje, to triumf Bożej miłości, a nie triumf naszych przekonań religijnych? W jaki sposób działa Boża obietnica dotycząca ostatecznego rozwiązania problemu grzechu, zła i tych, którzy źle postępują?

















Przygotował Jan Pollok

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz