Chrześcijaństwo zbliżało się do Polski najpierw  od południowego wschodu, z Bizancjum, przez Morawy i Czechy , dokąd w roku 863  na wezwanie księcia Rościsława przybyli dwaj uchodzący za braci mnisi greccy:  Konstanty (tuż przed śmiercią w Rzymie w roku 869 przybrał imię Cyryla, pod  którym jest ogólnie znany) i Metody; nauczali oni zasad wiary w rodzimym języku  słowiańskim i w obrządku słowiańskim Trzeba tu jednak od razu powiedzieć, że  obrządek słowiańsko-bizantyński, szerzony na Morawach przez obu apostołów  Słowiańszczyzny różnił sie od  obrządku łacińskiego np. często duchowni się  żenili , czytano Biblie w języku Słowian , komunie podawano  wiernym w chlebie i  winie , a  później  po  zerwaniu łączności między Rzymem a Bizancjum w połowie  XI w , wysunęła się też kwestia prymatu papiestwa nad  kościołem . Na dowód  posiadania daru proroczego przez arcybiskupa Metodego: miał on wezwać pewnego  księcia słowiańskiego Wiślan , który wyrządzał chrześcijanom na Morawach duże  szkody, aby się ochrzcił, a jeżeli tego nie uczyni, to zostanie do tego  przymuszony w niewoli. I tak się też stało.  Stało się to zapewne albo tuż  przed, albo tuż po roku 880 (Metody zmarł w roku 885). Niestety, żywot Metodego,  skąd zaczerpnięta jest ta wiadomość, nie podaje żadnych dalszych szczegółów o  owym anonimowym księciu Wiślan., mówi o rozległości jego państwa, o sprowadzeniu  uczniów Metodego do Polski południowej, o powołaniu do życia biskupstwa obrządku  słowiańskiego w Krakowie. To  że pod koniec IX w. chrześcijaństwo w Małopolsce  było faktem dokonanym, potwierdzają też odkrycia archeologiczne. W 1954 r. w  Wiślicy odkopano szczątki niewielkiego kościółka z epoki przedromańskiej. Pod  jego północną ścianą odkryto gipsowe dno chrzcielnicy, która stanowiła  wsparcie całej konstrukcji. Skoro użyto jej jako fundamentu oznacza to, że od  dłuższego czasu musiała być nie używana. Ponieważ kościół pochodził z X w., więc  samo baptysterium wykorzystywano dużo wcześniej, gdzieś na początku stulecia. A  na początku stulecia na tych terenach istniał tylko obrządek słowiański. Tak  więc fakt istnienia tej chrzcielnicy potwierdza tezę o masowym  rozprzestrzenieniu się słowiańskiego  chrześcijaństwa  w południowej Polsce  które istniało jeszcze długo zanim zostało wchłonięte przez prawosławie albo  zniszczone przez katolicyzm , przyjęty dopiero w kraju Polan ( to jest w  Wielkopolsce ) za księcia  Mieszka I  w roku 966  .
Apostołowie Słowian a Polska ( źródło internet i książki  )
 
 
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz