Jak doszło do tego, że większość wierzących święci
niedzielę? Nie było tak zawsze. Abraham, Mojżesz, Dawid, Jan Chrzciciel, Józef
i Maria, Piotr i Paweł święcili sobotę. Tego dnia Jezus nie pracował,
lecz był w kościele. Choć sprzeciwiał się tradycjom, jakimi obciążono
szabat, święcił go zgodnie z przykazaniem. Czyżby zapomniał powiadomić
o czymś swoich uczniów?
óg spisał dekalog
własnym palcem, gdyż reprezentuje on niezmienność Jego charakteru.
Jezus nie zapowiedział żadnej zmiany
w przykazaniach. Przeciwnie, podkreślił, że ani jedna kreska nie może
przeminąć w prawie. Użył eufemizmu „dopóki niebo i ziemia nie
przeminą”, który oznaczał „nigdy”: „Nie sądźcie, że przyszedłem znieść prawo
albo proroków. Nie przyszedłem znieść, ale wypełnić. Zaprawdę powiadam wam: Dopóki
niebo i ziemia nie przeminą, ani jedna jota, ani jedna kreska nie
zmieni się w Prawie, aż się wszystko spełni”1. Zalecał uczniom:
„A módlcie się, żeby ucieczka wasza nie wypadła w zimie albo
w szabat”2, bo nie chciał, by musieli uciekać
z oblężonej Jerozolimy w zimie lub w dniu nabożeństwa. Jego
słowa były odpowiedzią na pytanie uczniów, jak rozpoznać, że nadchodzi
czas zburzenia świątyni i końca świata.
Co na to apostołowie?
Czy apostołowie zmienili coś w prawie Bożym? Profesor
Albert E. Waffle napisał: „Jak daleko sięgają zapisy, nie ma żadnych dowodów,
aby apostołowie wydali jakieś polecenie w sprawie zastąpienia święcenia
soboty — siódmego dnia tygodnia — przez święcenie pierwszego dnia tygodnia”3.
Dzieje Apostolskie sprawozdają, że apostołowie święcili sobotę
zarówno wśród chrześcijan pochodzenia żydowskiego, jak pogańskiego4.
Paweł i Barnaba „przeszli przez Perge, dotarli do Antiochii Pizydyjskiej,
weszli w dzień sobotni do synagogi i usiedli”. Wielu Żydów było
niezadowolonych, gdy Paweł mówił o Chrystusie, natomiast poganie prosili
„ich, aby w następny szabat mówili do nich o tym samym”. Była to
sposobność, aby zachęcić pogan do święcenia niedzieli, gdyby apostołowie
uważali, że niedziela jako dzień nabożeństwa powinna zająć miejsce soboty.
Paweł mógł poprosić ich, aby przyszli posłuchać kazania w niedzielę.
Zamiast tego czytamy, że „w następny szabat zebrało się niemal całe miasto, aby
słuchać słowa Bożego” i „poganie (...) radowali się i wielbili słowo
Pańskie”. Historycy podają, że chrześcijanie jeszcze przez wiele lat,
a nawet wieków „obchodzili szabat regularnie”5.
Nowy Testament nie daje podstaw do zmiany przykazania
sobotniego ani nie zawiera żadnego nakazu święcenia niedzieli. Natomiast
zarówno prorok Daniel, jak apostoł Paweł zapowiedzieli odstępstwo
w chrześcijaństwie wymierzone właśnie przeciwko przykazaniom Bożym6.
W Dziejach Apostolskich czytamy, że miało ono wyjść z grona biskupów
Kościoła7.
Zaczęło się niewinnie
Sykstus, biskup rzymski, około 135 roku n.e. nakazał uczcić
zmartwychwstanie Chrystusa zawsze w niedzielę (tzw. wielkanocną) zamiast
14 dnia miesiąca nisan, przypadającego na różne dni tygodnia. Chodziło
o odcięcie się od Żydów, gdyż na ten dzień przypadało święto
Paschy. W 200 roku biskup rzymski Wiktor uczynił święcenie wielkanocnej
niedzieli obowiązkiem8. Papież Sylwester (314-335) nakazał
w sobotę post, zaś Innocenty (401-417) uczynił go obowiązkiem9.
Kolejni papieże zaniżali wartość soboty, wywyższając w jej miejsce
niedzielę.
Pierwsze kościelne prawo niedzielne przeforsowała rzymska
delegacja podczas synodu przywódców chrześcijańskich w Laodycei w 364
roku. W kanonie 29 tego prawa czytamy: „Chrześcijanie nie powinni
judaizować i próżnować w sobotę, lecz pracować; natomiast dzień
Pański [niedzielę] powinni uhonorować i będąc chrześcijanami, jeśli
możliwe, nie pracować tego dnia. Jeśli zaś będą judaizować, należy ich odsunąć
od Chrystusa”10.
Jakby w odpowiedzi na to, biskup Atanazy Wielki
(296-373) napisał w IV wieku n.e.: „W dzień sabatu spotykamy się razem,
nie dlatego, żebyśmy byli pod wpływem judaizmu, gdyż nie zachowujemy
fałszywych sabatów, lecz spotykamy się, aby w sabat wielbić Jezusa, który
jest Panem sabatu”11.
Jako pierwsi odstąpili od soboty chrześcijanie
w Rzymie12, do czego przyczynił się fakt, iż
tamtejszy Kościół składał się głównie z chrześcijan nawróconych
z pogaństwa. Doszło do tego zapewne już w 135 roku, kiedy Żydzi
stali się przedmiotem prześladowań w całym Imperium Rzymskim
na skutek powstania przeciwko Rzymowi. Wielu chrześcijan, aby uniknąć
prześladowań przez kojarzenie ich z Żydami, odcinało się
od wszystkiego co judejskie, w tym od soboty.
Czcigodne słońce
W II wieku n.e. kult słońca (Sol Invictus) zdominował
Imperium Rzymskie, wyciskając piętno na myśli, a nawet architekturze
chrześcijańskiej. Ojcowie Kościoła często karcą chrześcijan w pierwszych
wiekach za oddawanie czci słońcu. Budynków kościoła nie stawia się jak
synagog (zwrócone ku świątyni jerozolimskiej), lecz zaczęto je zwracać
ku wschodowi słońca.
Poprzez kompromisy ze światem rzymskim chrześcijanie
pragnęli odciąć się od prześladowanych Żydów, a zarazem przybliżyć
się do czczących słońce pogan. W II wieku n.e. dzień poświęcony
słońcu stał się pierwszym i najważniejszym dniem tygodnia w Imperium
Rzymskim. Znalazło to w Kościele rzymskim odzwierciedlenie
w przesunięciu dnia nabożeństwa i odpoczynku z soboty
na dzień słońca (łac. dies Solis), do czego nawiązuje nazwa
niedzieli w niektórych językach (ang. sunday, niem. Sonntag).
Historyk Kościoła Sokrates Scholastyk napisał w V wieku
n.e.: „Mimo że wszystkie kościoły na całym świecie mają nabożeństwo co
tydzień w sabat, to chrześcijanie w Aleksandrii i Rzymie,
na podstawie jakiejś starodawnej tradycji, zaprzestali tego”13.
Tą tradycją były kulty słoneczne, szczególnie mitraizm, który w pierwszych
wiekach był największym rywalem chrześcijaństwa. Historyk Arthur Weigall
w książce The Paganism in Our Christianity (Pogaństwo w naszym
chrześcijaństwie) napisał: „Ale jako święto słońca niedziela była dniem
poświęconym Mitrze. Warto zauważyć, że skoro Mitrę nazywano Dominus,
czyli ‘Pan’, niedziela musiała być ‘Dniem Pańskim’ na długo przez czasami
chrześcijańskimi”14.
Pomimo wpływu kultów słonecznych i zaniżania wartości
soboty przez kolejnych papieży wielu chrześcijan wciąż uważało ją za dzień
odpoczynku i nabożeństwa. Potwierdza to historyk Sozomen, który napisał
w 440 roku n.e. (V wiek!): „W Konstantynopolu ludzie zbierają się razem
zarówno w dzień sabatu, jak pierwszego dnia tygodnia, ale zwyczaju tego
nie przestrzega się w Rzymie czy Aleksandrii”15.
Pierwsze świeckie prawo niedzielne wydał cesarz Konstantyn 7
marca 321 roku. Brzmiało ono tak: „W czcigodny dzień Słońca niech urzędnicy
i mieszkańcy miast wypoczywają, zaś wszystkie sklepy i warsztaty
niech będą pozamykane. Na wsi jednak osoby zajmujące się rolnictwem mogą
swobodnie kontynuować swoje zajęcia”16. Wybitny znawca starożytności
profesor Aleksander Krawczuk trafnie zauważył: „Można rzec bez przesady, że
edykt Konstantyna obowiązuje w większości krajów świata aż po dzień
dzisiejszy; ów bowiem dies Solis to oczywiście nasza niedziela”17.
Pod groźbą kar
Papież Grzegorz I (590-604) nakazał represje wobec
chrześcijan święcących sobotę, których było wówczas wielu. Znali ją celtyccy
chrześcijanie, zapewne od początków II wieku, gdy ewangelia dotarła
na Wyspy Brytyjskie. Wiemy, że święcili sobotę w czasach wielkiego
chrześcijańskiego misjonarza Kolumby w VI wieku aż po podbój Wysp
Brytyjskich przez Normandów w XI wieku18. W Walii była
ona święcona jeszcze w XII wieku19. Zapiski soboru
w Bergen wskazują, że sobota była święcona przez chrześcijan
na niektórych terenach jeszcze w XV wieku: „Doniesiono nam, że pewni
ludzie w różnych częściach królestwa przyjęli i święcą sobotę. Prawo
kościelne surowo zakazuje święcenia jakiegokolwiek dnia z wyjątkiem tych
wyznaczonych przez papieża, arcybiskupa czy biskupów. Święcenie soboty jest
niedopuszczalne. Dlatego polecamy wszystkim przyjaciołom Boga w całej
Norwegii, którzy pragną być posłuszni świętemu Kościołowi, aby zaprzestali
święcenia soboty, zaś wszystkim pozostałym zakazujemy święcenia soboty
pod groźbą surowych kar”20.
Sobotę święciło wielu waldensów i anabaptystów, a
za ich pośrednictwem liczni chrześcijanie na terenie Czech, Moraw,
Słowacji i Śląska21. Musiało to być znaczące zjawisko
w Europie, skoro „sobór florencki w roku 1441 wydał formalny zakaz
obchodzenia soboty jako dnia świętego”22.
Reformacja
bez jednej reformy
bez jednej reformy
Wiele zawdzięczamy XVI-wiecznej reformacji, która przywróciła
chrześcijaństwu liczne prawdy biblijne. Niestety, sobota nie była jedną
z nich, co być może przeszkodziło jej odnieść pełniejszy sukces.
Do debaty z Lutrem papiestwo wezwało doświadczonego
teologa dr. Ecka. Dyskusja toczyła się wokół autorytetu Pisma Świętego. Luter
twierdził, że Kościół nie może stać ponad Biblią, zaś broniący teologii
rzymskiej Eck utrzymywał, że w przypadku sprzeczności z Biblią
ostatnie słowo ma Rzym. Argumentował, uderzając w słabe ogniwo reformacji:
„Kościół przeniósł święto z soboty na niedzielę swoją własną mocą,
na co wy nie macie wsparcia Pisma Świętego”23.
Dr Eck obnażył niekonsekwencję protestantów, którzy
w przeciwieństwie do Kościoła rzymskiego twierdzili, że kierują się
zasadą sola Scriptura (tylko Biblia), według której każda doktryna musi
opierać się wyłącznie na Biblii. Święcenie niedzieli do biblijnych
praktyk nie należy. Jeden z duchownych katolickich słusznie napisał:
„Jeśli szukasz w Biblii potwierdzenia dla święcenia tego dnia, nie
znajdziesz go tam. Dobrze jest przypomnieć kalwinom, metodystom, baptystom i innym
chrześcijanom, którzy znaleźli się poza Matką Kościołem, że Biblia nie wspiera
ich nigdzie w sprawie święcenia niedzieli. Adwentyści dnia siódmego są
jedynymi protestantami, którzy poprawnie rozumieją termin szabat, gdyż jako
dzień odpoczynku święcą siódmy dzień tygodnia, a nie pierwszy”24.
A co na to Jezus?
Biblia przestrzega przed jakąkolwiek zmianą w prawie
Bożym. Bóg powiedział: „Niczego nie dodacie do tego, co ja wam nakazuję,
i niczego z tego nie ujmiecie, przestrzegając przykazań Pana, waszego
Boga”25. Kościół zastąpił dekalog własną wersją, przenosząc święcenie
soboty na niedzielę. Czy Pan Jezus wsparłby zmiany dokonane przez Rzym
w prawie Bożym? Wiemy, że zganił duchownych, którzy w Jego czasach
dokonali takiej zmiany: „Ze względu na waszą tradycję znieśliście
przykazanie Boże. Obłudnicy, dobrze o was powiedział prorok Izajasz: Ten
lud czci Mnie wargami, lecz sercem swym daleko jest ode Mnie. Ale czci Mnie
na próżno, ucząc zasad podanych przez ludzi”26.
Tradycja, która nie kłóci się ze Słowem Bożym
i niesie pozytywne wartości, jest godna podtrzymania. Inaczej lepiej ją
porzucić, nawet gdy ma wsparcie największych duchowych autorytetów. Prawda
pozostanie prawdą nawet bez wielkich nazwisk; kłamstwo będzie kłamstwem, choćby
miało za sobą cały świat.
Święcenie soboty wyraża wiarę w stwórczą moc Boga, zwraca
uwagę ku nadchodzącemu Królestwu Bożemu i akcentuje potrzebę oddania
czci Stwórcy. George Elliott słusznie zauważył: „Szabat zwraca się przeciwko
ateizmowi, który przeczy istnieniu osobowego Boga; przeciwko materializmowi,
który zaprzecza, że widzialny świat ma korzenie w niewidzialnym; przeciwko
sekularyzmowi, który zaprzecza potrzebie nabożeństwa”27.
Przestrzeganie przykazań Bożych nie zbawi nikogo.
Z grzechów może nas zbawić tylko Chrystus. Ignorowanie przykazań Bożych
jest jednak owocem ducha rebelii. „A z tego wiemy, że Go znamy, jeśli
przykazania Jego zachowujemy. Kto mówi: Znam Go, a przykazań Jego nie
zachowuje, kłamcą jest i prawdy w nim nie ma”28.
Co będzie z tymi, którzy przez całe wieki byli nieświadomi
treści czwartego przykazania? Bóg osądzi każdego według możliwości, jakie miał29.
Ci, którzy szli ścieżkami Bożymi, mając niewiele światła, przyjęliby go więcej,
gdyby mogli, a ci, którzy odrzucają lub ignorują wiele światła, uczyniliby
to samo, mając go mniej: „Kto jest wierny w najmniejszej sprawie i
w wielkiej jest wierny, a kto w najmniejszej jest
niesprawiedliwy i w wielkiej jest niesprawiedliwy”30.
Jonatan Dunkel
[Więcej
na ten temat w książce J. Dunkela pt. Apokalipsa. Ostatnie
wydarzenia na ziemi w proroctwach Pisma Świętego].
1 Mt 5,17-18 BT. 2 Mt 24,20 BT. 3 A.E. Waffle, The
Lord’s Day: Its Universal and Perpetual Obligation, Philadelphia: American
Sunday-School Union, 1885, s. 187-188. 4 Zob. Dz
13,14.42-48; 17,1-4; 18,4. 5 The International Standard Bible
Encyclopedia, red. Geoffrey W. Bromiley, s.v. Feasts, t. 2, Grand
Rapids, Michigan,
s. 296. 6 Zob. Dn 7,25; 2 Tes 2. 7 Dz 20,28-31. 8 Euzebiusz, Ecclesiastical History,
5: 24; Londyn 1842, s. 236-239. 9 Zob. The Sabbath in Scripture and History, red. K.A. Strand, Washington, D.C. 1982, s. 137.
10 Ch.J. Hefele, A History of the Councils of the Church, Edinburgh 1876, t. 2, s. 316; cyt. w: ibid. s. 329. 11 Atanazy Wielki, Homilia de Semente, 28:144.19, w: Patrologia Graeca, Cedar Hill 1994. 12 Barnaba z Aleksandrii i Justyn Męczennik z Rzymu byli pierwszymi chrześcijanami, którzy już w II wieku odrzucili święcenie szabatu; zob. List Barnaby, rozdz. 15 w: Nicene and Post-Nicene Fathers of the Christian Church, Grand Rapids: Eerdmans, 1976,
t. 1, s. 146-147; Dialog z Żydem Tryfonem, rozdz. 12, 18-23; 43 w : Nicene and Post-Nicene Fathers of the Christian Church,
t. 1, s. 200-216. 13 Sokrates Scholastyk, History of the Church, księga 5:22, w: Nicene and Post-Nicene Fathers of the Christian Church, t. 2, s. 130-134; polskie tłum.: Historia Kościoła, Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX, s. 430. 14 Arthur E. Weigall, The Paganism in our Christianity, Nowy Jork 1928, s. 145. 15 Sozomen, History of the Church, 7: 19, w: Nicene and Post-Nicene Fathers of the Christian Church,
t. 2, s. 390. 16 Kodeks Justyniana, III, 12:3; cyt. w: Ph. Schaff, History of the Christian Church, Grand Rapids, Michigan 1910,
t. 3, s. 380. 17 Aleksander Krawczuk, Konstantyn Wielki, Warszawa 1970, s. 190.
18 W.T. Skene, Adamnan’s Life of Columba, 1874, s. 96; Celtic Scotland, Edinburgh 1886, t. 2, s. 350; cyt. w: Last Generation, special issue, 11, nr. 2 (2000): 29. 19 Lewis, Seventh Day Baptists in Europe and America, t. 1, s. 29; cyt. w: Last Generation, special issue, 11, nr. 2 (2000): 29. 20 Catholic Providential Council at Bergen, 1435 r., Dip. Norveg., 7, s. 397; cyt. w: Last Generation, special issue, 11, nr. 2 (2000): 29.
21 G.F. Hasel, „Sabbatarian Anabaptists” w: Andrews University Seminary Studies, 5, (1967): 106-115; 6, (1968): 19-21. Na tych terenach z niemałym powodzeniem nauczali o sabacie w XVI wieku dwaj byli księża katoliccy Oswalt Glait i Andreas Fisher (obaj byli anabaptystami). 22 Ks. W. Zaleski, Nauka Boża, Poznań 1960, s. 204. 23 J. Eck, Enchiridion Locorum Communium... Adversus Lutheranos, Venice 1533, 4v. 42v; cyt. w: SDA Bible Students’ Source Book, Washington D.C. 1962, s. 888. 24 The Clifton Tracts, Nowy Jork, b.d., część 4, s. 15; cyt. w: M. Finley, The Almost Forgotten Day, Siloam Springs, Arkansas 1988, s. 102. 25 Pwt 4,2. 26 Mt 15,6-9. 27 G. Elliot, The Abiding Sabbath, New York, 1884, s. 17-18; cyt. w: S. Bacchiocchi, Sabbath Under Cossfire, Berrien Springs, Michigan 1998, s. 287. 28 1 J 2,3-6. 29 Rz 2,11-15. 30 Łk 16,10.
s. 296. 6 Zob. Dn 7,25; 2 Tes 2. 7 Dz 20,28-31. 8 Euzebiusz, Ecclesiastical History,
5: 24; Londyn 1842, s. 236-239. 9 Zob. The Sabbath in Scripture and History, red. K.A. Strand, Washington, D.C. 1982, s. 137.
10 Ch.J. Hefele, A History of the Councils of the Church, Edinburgh 1876, t. 2, s. 316; cyt. w: ibid. s. 329. 11 Atanazy Wielki, Homilia de Semente, 28:144.19, w: Patrologia Graeca, Cedar Hill 1994. 12 Barnaba z Aleksandrii i Justyn Męczennik z Rzymu byli pierwszymi chrześcijanami, którzy już w II wieku odrzucili święcenie szabatu; zob. List Barnaby, rozdz. 15 w: Nicene and Post-Nicene Fathers of the Christian Church, Grand Rapids: Eerdmans, 1976,
t. 1, s. 146-147; Dialog z Żydem Tryfonem, rozdz. 12, 18-23; 43 w : Nicene and Post-Nicene Fathers of the Christian Church,
t. 1, s. 200-216. 13 Sokrates Scholastyk, History of the Church, księga 5:22, w: Nicene and Post-Nicene Fathers of the Christian Church, t. 2, s. 130-134; polskie tłum.: Historia Kościoła, Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX, s. 430. 14 Arthur E. Weigall, The Paganism in our Christianity, Nowy Jork 1928, s. 145. 15 Sozomen, History of the Church, 7: 19, w: Nicene and Post-Nicene Fathers of the Christian Church,
t. 2, s. 390. 16 Kodeks Justyniana, III, 12:3; cyt. w: Ph. Schaff, History of the Christian Church, Grand Rapids, Michigan 1910,
t. 3, s. 380. 17 Aleksander Krawczuk, Konstantyn Wielki, Warszawa 1970, s. 190.
18 W.T. Skene, Adamnan’s Life of Columba, 1874, s. 96; Celtic Scotland, Edinburgh 1886, t. 2, s. 350; cyt. w: Last Generation, special issue, 11, nr. 2 (2000): 29. 19 Lewis, Seventh Day Baptists in Europe and America, t. 1, s. 29; cyt. w: Last Generation, special issue, 11, nr. 2 (2000): 29. 20 Catholic Providential Council at Bergen, 1435 r., Dip. Norveg., 7, s. 397; cyt. w: Last Generation, special issue, 11, nr. 2 (2000): 29.
21 G.F. Hasel, „Sabbatarian Anabaptists” w: Andrews University Seminary Studies, 5, (1967): 106-115; 6, (1968): 19-21. Na tych terenach z niemałym powodzeniem nauczali o sabacie w XVI wieku dwaj byli księża katoliccy Oswalt Glait i Andreas Fisher (obaj byli anabaptystami). 22 Ks. W. Zaleski, Nauka Boża, Poznań 1960, s. 204. 23 J. Eck, Enchiridion Locorum Communium... Adversus Lutheranos, Venice 1533, 4v. 42v; cyt. w: SDA Bible Students’ Source Book, Washington D.C. 1962, s. 888. 24 The Clifton Tracts, Nowy Jork, b.d., część 4, s. 15; cyt. w: M. Finley, The Almost Forgotten Day, Siloam Springs, Arkansas 1988, s. 102. 25 Pwt 4,2. 26 Mt 15,6-9. 27 G. Elliot, The Abiding Sabbath, New York, 1884, s. 17-18; cyt. w: S. Bacchiocchi, Sabbath Under Cossfire, Berrien Springs, Michigan 1998, s. 287. 28 1 J 2,3-6. 29 Rz 2,11-15. 30 Łk 16,10.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz