Kolejne przykazania dotyczą relacji międzyludzkich
i uczą nas, jak mamy traktować drugiego człowieka. Jezus streścił te zasady w słowach:
„Będziesz miłował bliźniego swego
jak siebie samego”.
i uczą nas, jak mamy traktować drugiego człowieka. Jezus streścił te zasady w słowach:
„Będziesz miłował bliźniego swego
jak siebie samego”.
V. Czcij twego ojca i twoją matkę, abyś długo żył
na ziemi, którą Pan, Bóg twój, ci daje 1
Według żydowskiej tradycji przykazanie piąte znajdowało się
na pierwszej tablicy razem z tymi, które dotyczą stosunków między
człowiekiem a Bogiem. Jednym z powodów jest to, że zawiera imię Boże,
którego nie ma w kolejnych pięciu przykazaniach wymieniających ludzkie
nikczemności.
W przykazaniu tym występuje czasownik hebrajski kabed
tłumaczony jako „czcić”, który w języku hebrajskim znaczy także „chwalić”
i „doceniać”2. Prawo to nakazuje więc szacunek
do rodziców, który obejmuje troskę i dbałość o nich.
Nagrodą za dopełnienie tego nakazu jest obietnica nagrody,
jedyna w całym dekalogu: „Czcij ojca twego i matkę — jest to pierwsze
przykazanie z obietnicą — aby ci było dobrze i abyś długo żył
na ziemi”3. Ze słów apostoła Pawła wynika, że zdrowe
więzi z rodzicami stanowią podstawę poprawnych relacji międzyludzkich,
które z kolei są sekretem powodzenia w życiu 4.
Dlaczego przykazanie piąte zwraca się do dzieci,
a nie do rodziców? W stosunkach z Bogiem nie można oprzeć
się na zasługach rodziców. Bóg nie ma wnuków, tylko dzieci. Każde pokolenie
musi zadbać o swoje własne relacje z Nim. Dzieci nie mogą obwiniać
rodziców o niewiarę, złe nawyki czy charakter. Niemniej rodzice
zaniedbujący duchowość swoją i swoich dzieci poniosą za to
odpowiedzialność.
Dzieci z kolei nie odpowiadają za winy rodziców,
a tak było w niektórych starożytnych kulturach na Bliskim
Wschodzie. Na przykład Kodeks Hammurabiego stanowił: „Jeśli ktoś uderzy
córkę swego bliźniego, a ona przez to umrze, wówczas śmierć poniesie córka
sprawcy”5, a także kiedy źle zbudowany dom się zawalił i zginął
syn właściciela, to śmierć ponosił syn budowniczego 6. Biblia jest
bardziej sprawiedliwa, gdyż tylko winowajca ponosił śmierć 7.
Boże prawo zabraniało karać dzieci za grzechy rodziców: „Ojcowie nie
ponoszą śmierci za winy synów ani synowie za winy swych ojców. Każdy
umrze za swój własny grzech”8.
Życie mamy dzięki rodzicom, jakimi by nie byli. Rodzice
zastępują im Boga, zwłaszcza w pierwszych latach. Należy im się szacunek,
nawet jeśli nie są dobrymi rodzicami. Dlatego przykazanie nie nakazuje kochać
matki i ojca, lecz szanować. Lekceważąc czy odrzucając rodziców, dzieci
lekceważą i odrzucają Boga, a złorzecząc im, złorzeczą Bogu.
Sumeryjskie prawo zezwalało sprzedać do niewoli dziecko, które wyrzekło
się rodziców 9, a Jezus przestrzegł: „Czcij ojca
i matkę oraz: Kto złorzeczy ojcu lub matce, niech śmierć poniesie”10.
Dziecko nie może podnieść ręki na ojca i matkę. Taki
akt godziłby w stabilność rodziny, a od niej zależy przyszłość narodu
i struktur społecznych. Starożytni to rozumieli, dlatego Kodeks
Hammurabiego nakazywał: „Jeśli dziecko uderzy ojca, jego ręka zostanie odcięta”11,
a w prawie mojżeszowym czytamy: „Kto by uderzył swego ojca albo matkę,
winien być ukarany śmiercią”12. Biblijne prawo było surowsze
od babilońskiego jedynie w kwestiach moralnych i religijnych,
tak jak w tym przypadku. Stosunek dzieci do rodziców wiąże się
z Bogiem i przyszłością społeczeństwa. Oba te aspekty widać
w przykazaniu piątym.
Słowo Boże apeluje do dzieci: „Dzieci, bądźcie posłuszne
rodzicom we wszystkim, bo to jest miłe Panu”13. Tego przykazania
nie należy jednak rozumieć jako automatycznego wypełniania wszystkich poleceń
rodziców. Chodzi o inteligentną postawę, która wyraża szacunek
i miłość, a nie oznacza automatycznego ulegania autorytetowi
rodziców, kiedy są w błędzie lub w sprzeczności ze Słowem Bożym.
Jezus powiedział: „Kto kocha ojca lub matkę bardziej niż Mnie, nie jest Mnie
godzien. I kto kocha syna lub córkę bardziej niż Mnie, nie jest Mnie
godzien”14.
Szacunek do rodziców nie jest wrodzoną cechą, lecz owocem
osobistej kultury i duchowości, dlatego apostoł Paweł apelował: „Dzieci,
bądźcie posłuszne w Panu waszym rodzicom, bo to jest sprawiedliwe”15.
Zgodnie z przykazaniem Bożym, dzieci mają dbać o rodziców,
a więc nawet gdyby nic innego nie było możliwe, modlić się o nich
i przyczyniać im swoim postępowaniem powodów do chluby.
Biblijnym modelem córki jest Rut, synowa Naomi. Po śmierci
męża i synów Naomi postanowiła wrócić z Moabu do swej ojczyzny.
Rut, która była Moabitką, postanowiła pójść z nią, choć nic ją
do tego nie obligowało,
a w Judei czekało ją życie w obcym otoczeniu. Jej późniejszy mąż Boaz zaświadczył o szlachetności i lojalności Rut: „Oznajmiono mi dokładnie to wszystko, co uczyniłaś swojej teściowej po śmierci swego męża: opuściłaś ojca swego i matkę swoją, i swoją ziemię rodzinną, a przyszłaś do narodu, którego przedtem nie znałaś. Niech cię wynagrodzi Pan za to, coś uczyniła, i niech będzie pełna twoja nagroda u Pana, Boga Izraela, pod którego skrzydła przyszłaś się schronić”16.
a w Judei czekało ją życie w obcym otoczeniu. Jej późniejszy mąż Boaz zaświadczył o szlachetności i lojalności Rut: „Oznajmiono mi dokładnie to wszystko, co uczyniłaś swojej teściowej po śmierci swego męża: opuściłaś ojca swego i matkę swoją, i swoją ziemię rodzinną, a przyszłaś do narodu, którego przedtem nie znałaś. Niech cię wynagrodzi Pan za to, coś uczyniła, i niech będzie pełna twoja nagroda u Pana, Boga Izraela, pod którego skrzydła przyszłaś się schronić”16.
Boaz wiedział, że Rut pozostawiła swój ojczysty dom, aby okazać
dbałość wobec Naomi, dlatego wspomagał obie kobiety, pozwalając Rut zbierać
na jego polach zboże w czasie żniw na potrzeby swoje
i teściowej 17. Naomi nazywała ją córką18. Stosunek
Rut do Naomi wyrażają jej słowa w odpowiedzi na dobre rady
teściowej: „Wszystko, co mi powiedziałaś, wykonam”19. Naomi straciła
męża i synów, ale zachowała rodzinę i godność dzięki Rut, która jest
biblijnym wzorem stosunku do rodziców, o jakim mowa
w przykazaniu piątym.
VI. Nie będziesz
zabijał 20
zabijał 20
W języku hebrajskim występuje siedem różnych czasowników
oznaczających zabijanie 21. Hebrajski czasownik racach
użyty w tym przykazaniu dotyczy morderstwa nieusprawiedliwionego
i popełnionego z premedytacją 22, targnięcia się na swoje
życie oraz współudziału w zbrodni 23.
Zabicie człowieka było dopuszczalne, ale tylko nieumyślne 24,
w obronie własnej, podczas wojny oraz chroniąc mienie przed złodziejem 25.
Można też było zabić zwierzę na pokarm lub ofiarę 26. Taki
rytualny ubój (hebr. szechita) oszczędzał zwierzęciu cierpienia, gdyż
szybko traciło przytomność. Nie można tego zawsze powiedzieć o uboju
przemysłowym z użyciem prądu, którym zwierzęta czasem są tylko ogłuszone,
a nie zabite, dlatego cierpią, kiedy są ćwiartowane.
Przykazanie szóste zabraniało mordować, a zatem wymierzać
sprawiedliwość samemu 27. W starożytnym Izraelu była instytucja
miast ucieczki, do których zabójca mógł się schronić przed mścicielem
z rodziny zmarłego, ale pod warunkiem że zabił nieumyślnie 28.
Człowiek, który zabił z premedytacją, ponosił śmierć: „Jeśli kto przeleje krew
ludzką, przez ludzi ma być przelana krew jego”29. Zbrodni nie można
było okupić: „Nie możecie przyjmować żadnego okupu za życie zabójcy, który
winien jest śmierci. Musi zostać zabity”30.
Przykazanie szóste nie ogranicza się do odebrania życia.
Obejmuje każdy akt przyczyniający się do jego skrócenia, a więc także
sposób, w jaki traktujemy nasze ciała. Palenie tytoniu, picie alkoholu,
stosowanie używek i narkotyków są przekroczeniami tego przykazania, gdyż
stanowi formę powolnego samobójstwa. Palenie i picie zabija także
otoczenie, gdyż bierne palenie zatruwa niepalących, a picie alkoholu
przyczynia się do wypadków i nieszczęść, które dotykają nie tylko
pijaka.
Faryzeusze próbowali ograniczyć to przykazanie do samego
aktu zbrodni, ale Jezus wyjaśnił, że obejmuje ono również inne zachowania,
takie jak gniew bez powodu, nienawiść, deprawację niewinnych, wyzwiska, obelgi,
oszczerstwa, plotki i przytyki. Słowa też mogą zabijać, gdyż „życie i śmierć
są w mocy języka”31. Szkodliwe słowa pomniejszają
wartość człowieka i zabijają cząstkę jego godności: „Słyszeliście, że
powiedziano przodkom: Nie zabijaj!; a kto by się dopuścił zabójstwa,
podlega sądowi. A Ja wam powiadam: Każdy, kto się gniewa na swego
brata, podlega sądowi”32.
Zła nie da się zwyciężyć złem, a przemocy przemocą,
dlatego apostoł Paweł napisał: „Niech nie wychodzi z waszych ust żadna
mowa szkodliwa, lecz tylko budująca, zależnie od potrzeby, by wyświadczała
dobro słuchającym”33. Przebaczenie wobec tych, którzy nas
skrzywdzili jest możliwe tylko wtedy, kiedy sami dostępujemy odpuszczenia
grzechów u Boga. Dopiero wielkoduszny akt przebaczenia przerywa spiralę
zazdrości i nienawiści.
VII. Nie będziesz
cudzołożył 34
cudzołożył 34
Hebrajski czasownik na’ap — „cudzołożyć” może się
odnosić do kobiety i mężczyzny. Cudzołóstwo ma poważne reperkusje.
Powoduje cierpienie, gniew, konflikt i rozbija rodziny 35.
Godząc w rodzinę, godzi w społeczeństwo 36. Dlatego
starożytne prawodawstwo, takie jak Kodeks Hammurabiego czy prawo mojżeszowe,
karało za nie śmiercią 37. Tak surowa kara chroniła
integralność rodzin i społeczeństwa, które się na nich opiera.
Bóg podarował ludzkości instytucję małżeńską jeszcze
w raju, dlatego cieszyła się świętym statusem. W starożytności
postrzegano ją jako stan idealny, który chroni przed pokusami i przynosi
dobre owoce. Związek małżeński ilustruje też doskonałą jedność, jaka istnieje
w Bogu, który jest jeden w trzech osobach — Ojca, Syna i Ducha
Świętego.
Adam był otoczony zwierzętami oraz roślinnością, ale czuł się
samotny. Bóg powiedział: „Nie jest dobrze, żeby mężczyzna był sam; uczynię mu
zatem odpowiednią dla niego pomoc”38. W tym zdaniu
występuje zagadkowy zwrot ezer kenegdo, często tłumaczony jako „pomoc”,
ale chodzi o coś więcej. W innych miejscach Biblii słowo ezer
oznacza nadzieję na Bożą pomoc i wybawienie 39,
a zatem żona ma być dla męża pomocą, partnerem, źródłem nadziei
i inspiracji.
Bóg stworzył Ewę z żebra Adama 40. Nie z jego
głowy, aby nim rządziła, ani ze stopy, aby mu służyła, lecz z boku,
co samo w sobie wskazuje, że miała być jego dopełnieniem i wsparciem.
W związku mieli być równorzędni, mimo inności kobiety i mężczyzny.
Stwórca dał małżonkom miłość fizyczną, aby zwiększyć ich intymność oraz dać im
udział w dziele stworzenia: „Bądźcie płodni i rozmnażajcie się,
abyście zaludnili ziemię”41.
Seks jest mocnym spoiwem. Podczas aktu seksualnego organizm
uwalnia substancje chemiczne, które intensywnie wiążą z partnerem:
„Hormon, zwany oksytocyną, działa bezpośrednio na mózg, zwiększając
poczucie więzi i utożsamienia, a jego wydzielanie jest szczególnie
intensywne podczas stosunku płciowego. Oznacza to, że Bóg zaplanował fizyczny
aspekt aktu płciowego jako część najgłębszej więzi serc i umysłów
w małżeństwie”42.
Czy seks odgrywa pozytywną rolę także poza małżeństwem?
Statystycznie, im bardziej para jest aktywna seksualnie przed ślubem, tym
większe prawdopodobieństwo, że jedno z nich lub oboje dopuszczą się zdrady
po ślubie43. Plaga chorób przenoszonych drogą płciową jest
przestrogą przed pozamałżeńskim seksem. Co roku ludzie umierają z powodu
HIV, a miliony zarażają się chorobami wenerycznymi.
Małżeństwo to wybór na całe życie, który łączy męża
i żonę w „jedno ciało”44. Dopiero śmierć lub cudzołóstwo
rozwiązują ten ślub, choć to ostatnie nie zmusza do nowego związku. Jezus
powiedział: „A powiadam wam: Kto oddala swoją żonę — chyba że w wypadku
nierządu — a bierze inną, popełnia cudzołóstwo”45. Z Jego
słów wynika, że cudzołóstwo to jedyna okoliczność, jaka pozwala na ponowny
związek po rozwodzie.
Słowo „cudzołożyć” (hebr. niuf) odnosi się w tym
przykazaniu do różnych form nierządu, w tym do związku
seksualnego między osobami, które nie są małżeństwem 46,
do związku między osobami tej samej płci47 czy też do świadczenia usług seksualnych
w celach zarobkowych 48.
Tak jak seks małżeński zacieśnia więzi między mężem
i żoną, tak nierząd, pornografia, prostytucja czy zdrada również narzucają
więzi, ale nieczyste, które mogą dać przyczółek demonom. Pewnego razu
usługiwałem zdemonizowanej kobiecie w kościele w Pasadenie
pod okiem misjologa Charlesa Krafta. Demony, zanim ją opuściły,
powiedziały, że weszły w nią za sprawą intymnego związku
z mężczyzną z ruchu New Age. Podały jego imię, nazwę plaży
i okoliczności, w jakich rozpoczął się ich romans 49.
Apostoł Paweł przestrzega nas przed takimi nieczystymi więziami: „Albo czyż nie
wiecie, że ten, kto łączy się z nierządnicą, stanowi z nią jedno
ciało? Będą bowiem — jak jest powiedziane — dwoje jednym ciałem”50.
Posłuszeństwo wobec przykazania siódmego chroni rodzinę przed
rozbiciem, a człowieka przed chorobami i zdemonizowaniem. Obejmuje
ono także nierząd w myślach 51. Ludzki mózg nie robi większej
różnicy między przeżyciem faktycznym a wyobrażonym, dlatego to, co
rozgrywa się w głowie, może szkodzić moralności i duchowości, tak jak
rzeczywiste przeżycia. Oglądanie materiałów pornograficznych może stać się
nałogiem, a ich obecność w domu wciągnąć dzieci w uprawianie
seksu i masturbacji.
W naszych czasach niełatwo zachować abstynencję, gdyż jesteśmy
zewsząd bombardowani erotycznymi przesłaniami. Czy jest sposób ochrony przed
tymi pokusami? Hiob posiadł wypróbowany sekret w tej sprawie. Napisał:
„Zawarłem umowę ze swoimi oczyma, że nie spojrzę pożądliwie na pannę”52.
Więcej na ten temat mówią książki Niewidzialna wojna o Twoje życie
oraz Bitwa każdego mężczyzny.
Alfred J. Palla
www.sklep.znakiczasu.pl e-mail kontakt@znakiczasu.pl Zapraszam
www.sklep.znakiczasu.pl e-mail kontakt@znakiczasu.pl Zapraszam
Zachęcam do odwiedzenia bloga" tajemnicebiblii.blogspot.com"
7 Zob. Wj 21,23. 8 Pwt 24,16. 9 Zob. J.H. Walton, V.H. Matthews, M.W. Chavalas, Komentarz historyczno-kulturowy do Biblii Hebrajskiej, s. 89. 10 Mt 15:4. 11 Kodeks Hammurabiego, 195. 12 Wj 21,15. 13 Kol 3,20. 14 Mt 10,37. 15 Ef 6,1 16 Rt 2,11-12. 17 Zob. Rt 2,14.18. 18 Zob. Rt 2,23. 19 Rt 3,5.
20 Wj 20,13. 21 Zob. W.C. Kaiser, Exodus [w:] The Expositor’s Bible Commentary, red. F.E. Gaebelein, s. 424. 22 Zob. Ps 94,6; Prz 22,13; Iz 1,21; Jr 7,9; Oz 4,2; 6,9.
Znaki Czasu marzec 2014 r.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz